Як Крістіан Діор повернув жінкам любов до моди після війни
У 1947 році Крістіан Діор представив у Парижі свою першу колекцію. Вона стала контрастом ідеології поміркованості та раціонального споживання, актуальною в перші повоєнні роки.
Cукні з пишними спідницями, які шили з десятків метрів розкішної тканини, шокували і обурювали громадськість настільки, що у манекенниць, які позували в Dior на Монмартрі, жбурляли гнилі овочі, – повідомляє Gazeta.ua.
Наслідки війни сформували особливий культурно-соціальний фон. Він виражався у суспільстві ідеями екзистенціальної відчуженості, втрати і самотності. Це впливало на популярну літературу (Ремарк, Сартр, Гемінґвей, Камю, Оруелл), образотворче та кіномистецтво (експресіонізм і жанр нуар). Людям було складно звикнути до думки про мирне і забезпечене життя. Забути всі жахи пережитого здавалося неможливим, а оптимістичний погляд у майбутнє давався далеко не всім. На цьому тлі образ жінки також був досить похмурим. Світ занурився в темряву, і повернення до звичного життя здавалося неможливим.
Навесні 1945 року французькі Будинки моди представили в павільйоні Лувру нові колекці. Вони ще відображали деякі військові тенденції, але виставку вже відвідала величезна кількість людей. Показ Крістіана Діора в 1947 році підірвав чинну мораль занепаду остаточно. І справа не лише у розкішних тканинах, багатій вишивці у вигляді квітучих конвалій на подолах суконь і незвично жіночних силуетах.
Показ став могутнім поривом для всього суспільства до радикального оновлення і руху вперед. Відродивши буржуазну моду на достаток і традиційні гендерні уявлення з одного боку, Діор посприяв модифікації виробництва та індустріалізації з іншого. Вражаючи публіку новими несподіваними рішеннями в дизайні кожен сезон, кутюр’є сприяв розвитку промисловості. Це у сукупності з іншими факторами спричинило економічні підйоми і розквіт в суспільстві оптимізму і впевненості в завтрашньому дні.
Голлівудські зірки замовляли розкішні вбрання будинку Dior. З’являлися в них на публіці і робили розкіш і презентабельність об’єктом мрій, а Париж – столицею свята і моди.
Однією з перших зірок в Dior переодяглася Марлен Дітріх, яку до закінчення війни неможливо було уявити без чоловічих костюмів. Знімаючись у фільмі Альфреда Хічкока“Страх сцени” в 1950 році, акторка наполягла на тому, щоб всі костюми її персонажа створив Діор.
Копіювати і тиражувати одяг Dior дозволили на офіційному рівні. Так у широкого кола споживачів з’явилася можливість долучитися до нового явища. Діор розробив комерційну схему, згідно з якою виробники інших країн і власники роздрібних магазинів могли продавати “офіційні” копії суконь Dior. Все це викликало певну соціальну узагальненість діорівським new-look, що в цілому ознаменувало новий етап в історії моди.
Діор проголосив розкіш загальнодоступним інструментом самопрезентації. Модельєр створював пишні колекції для багатих француженок і спрощені, більш демократичні, для американського ринку. У результаті ідеологія і естетика будинку поширилася так широко, що в пишних спідницях з затягнутими таліямі ходили всі: від заводських робітниць до світських левиць.
Кутюр’є запропонував жінкам образ, повністю готовий до використання і копіювання: плаття і сумочка в тон, підібрані взуття та аксесуари, макіяж, зачіска і нарешті – аромат. Всі ці складові були покликані підігріти відчуття свята життя, чистої краси і абсолютної вишуканості. І що важливо – все це на різних соціально-економічних рівнях.
Не зважаючи на те, що роботу Діора за надмірність, повернення до старих принципів дизайну, жорсткі корсети і важкі спідниці намагалися оскаржити безліч колег – від Коко Шанель до Крістобаля Баленсіаги, образ Dior став сенсацією в момент своєї появи.