<

Реформа освіти на селі – необхідність, продиктована часом

Цей запис опубліковано більш як рік тому
19:22 | 21.01.2016 / Володимир, Статті /
Перегляди
31
/ коментарів 9

Питання майбутнього малокомплектних сільських шкіл – одне з гострих та болючих для усіх районів нашої держави. Не виняток і Володимир-Волинський район. Під час виїзного прийому голови Володимир-Волинської райдержадміністрації Наталії Василець в Оваднівську та Галинівську сільську раду посадовці, сільські голови та педколективи місцевих шкіл намагалися знайти “золоту середину” у вирішенні даної проблеми.

Президент України Петро Порошенко 24-го грудня 2015-го року підписав Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, згідно з яким протягом 2016-го року має відбутися закриття малокомплектних шкіл з чисельністю учнів менше 25-ти чоловік у сільській місцевості. А із об’єднанням громад буде переглянуте питання і наявності декількох загальноосвітніх шкіл в одному об’днанні. До уваги братиметься фактор доречності існування навчального, 11-річного закладу в зв’язку з малою кількістю учнів у ньому.

Яскравим приладом потреби у такій реформі є Оваднівська та Галинівська сільські ради. У першій сільраді – дві загальноосвітні школи безпосередньо в Овадно – І-ІІІ-го ступенів та в селі Жовтневе І-ІІ-го ступенів. Потреба у витраті фінансів із бюджетів всіх рівнів на оплату енергоносіїв, покращення матеріально-технічної бази, виплату зарплат вчителям, які навчають по 4-5-ть дітей у класі – дуже сумнівна. З точки зори економності та навіть якості в навчальному процесі варто було б укрупнити школи. У Галинівській сільраді, в селі Красностав ще одна, правда початкова школа, яка, однак не має 25-ти учнів та підпадає, згідно змін до Закону, під закриття.

“При програмі “шкільний автобус” дітей з легкістю можна довозити у Галинівську ЗОШ, відтак вкладати більші ресурси, покращувати стан класів, матеріальної бази вже в одну школу. А так фінансовий ресурс розпорошується на дві школи, одна з яких не має майбутнього”, – поділилася своїми думками голова РДА.

Найбільше вражень журналістам “БУГу” дала Свійчівська початкова школа. В класах – 13-ро дітей. Уроки фізкультури проходять у вигляді гімнастики на коврику, гарячим харчуванням тут називають чай та печиво. В туалет першачки, та й інші діти ходять на вулицю і влітку, і в зимові морози. Можливості розвивати свої таланти дітки не мають. У школі палять торфобрикетом, який дає в приміщенні нещадно гидкий запах.

Село не газифіковане, у хатах немає вбиралень та води – розповідають місцеві вчителі. Тому діти до спартанських умов життя звиклі. На пропозицію влади району добровільно, без “верховного” ЦУ перевести дітей в Галинівську школу, – отримано категоричне “ні”. Мотивація – школа поруч із будинком, нехай буде так як є. Рівень освіти батьків не цікавить.

Ось і виринає людська сторона медалі з реформацією освіти на селі. Ні вчителі, ні дирекція, ні батьки вперто не хочуть закриття малокомплектних шкіл. Мотивацію педколективу зрозуміти можна – це зарплатня та робота у своєму населеному пункті. Що викладатися перед класом у 30-ть дітей, що навчити 4-ро учнів – різниця суттєва. Так само і директору школи – що керувати великою ЗОШ, що навчальним закладом із колективом у кількості 5-10-ть працівників. Від умов праці сума заробітку не змінюється.

Не зрозуміла позиція батьків, яким пропонують з-під хати забрати та під хату привезти шкільним автобусом учня. А якість навчання у школі, де є їдальня, спортивний та актовий зал, спортивні майданчики біля школи, вбиральні в приміщенні закладу – не йдеться у порівняння із малокомплектним халупами без елементарних санітарно-гігієнічних умов. Тим паче, що в сім’ях, де двоє та більше дітей шкільного віку все одно старші їздять у школу в Галинівку. Відстань між селами – всього 3 кілометри!

Галинівська та Оваднівська сільради – сусіди. Однак, контраст між ними величезний. Газифіковане Овадне, із хорошою дорогою, не бідними будинками, та не газифікована Галинівка, із значно меншим бюджетом, проблемними об’єктами типу Свійчівської школи та посереднім станом доріг. Проте, тут є місцева пожежна охорона, яка одна з 3-х в районі, що діє, має справний та заправлений водою автомобіль. В рік на МПО виділяється 74-ри тисячі гривень. У штаті – три водія.

Гордістю ж Овадного є дитячий садок, який капітально відремонтований та має дві діючі групи. У планах – відкриття ще двох. Розкішна стеля в актовому залі, новенькі меблі, килимки, вбиральні, ліжечка та постілі тішать око. Таких покращених умов не мають навіть усі міські садки. Фінансування здійснюється за рахунок виграного проекту від обласного Фонду регіонального розвитку. Свою частку вніс і районний та сільських бюджети.

Такі поїздки відкривають очі на реалії та перспективи життя і реформ на селі. Як і століття тому прогресивні ідеї традиційно категорично не сприймаються. Пояснення наразі – марні. Згадуються шокова політика Польської Республіки після виходу із СРСР, яка на сьогодні забезпечила процвітання державі. То як Ви гадаєте, можливо не ліберальними методами, а все ж диктаторськими змушувати наших людей жити краще?

Наталія Пашкетник, журналіст

IMG_3339
IMG_3340
IMG_3361
IMG_3387
IMG_3399
IMG_3410
IMG_3418
IMG_3422
IMG_3551
IMG_3545
IMG_3569
IMG_3557




коментарів: 9
  1. Кожен журналіст, по вказівці “зверху”, може побачити різні сторони життя громад. Так і тут. Шкільного автобуса Галинівська ЗОШ – не має, а той що їздить має вже більше років “стажу” ніж сама школа. Ремонти в ЗОШ с. Свійчів проводяться за кошти батьків та благодійників.
    Комп’ютерів на цю сільську школу вище керівництво не дало, тут постарались спонсори. Відносно опалення, то газ значно дорожче обіходиться державі ніж торфобрикет, який виробляють на території нашої області. Дороги – це проблеми ДЕРЖАВИ, і керівництва. Менше красти треба!!! І до речі 90% автомобілістів зі Свічева до Вол-Волинського їде через Бегету, дорога краща ніж в Овадному.Думаю, що об’єднуватись з Овадном не має зовсім ніякого сенсу. Ми пам’ятаємо Овадно як районний центр.

  2. Читаючи дану статтю, задавав собі питання про те, що хто і навіщо замовив таку брудну і брехливу писанину. Писанину про те, яка має на меті дискредитувати, принизити ” проблемний об’єкт типу Свійчівської школи” з її учнями і педколективом. І вам, пані авторко, цієї писанини вдалось набагато більше- Ви образили цілу громаду села Свійчів. “Єдиного” ,напевно, села на Волині, де немає газу, де в хатах немає туалетів та води, хоча вода завжди в хаті є, ви,напевне, мали на увазі центральний водогін. Це не розповідають місцеві вчителі, як ви пишете, це вони “журналістам-марсіанам” відкривають очі на світ ,який ви називаєте “спартанські умови життя”, а для жителів села це звичайні побутові умови. Так, там звичайні побутові умови, як і в більшості сіл Волині, України, в яких живуть звичайні сільські люди,виховують своїх дітей, онуків і їм по”цимбалах”, що в хатах не має вбиралень бо їх там ніколи не було і не буде! Але хочу вернутись на початок статті. Я завжди думав, що журналіст, який готує певний матеріал, спочатку,як то кажуть «зондує» ситуацію. Зрозумів, не в даній ситуації. Ви, пані авторко, пишете, що посадовці,сільські голови та педколектив місцевих шкіл намагаються знайти, золоту середину. Так я вам скажу, що педколектив місцевої школи ніхто і нікуди не запрошував. Якщо ви знаєте, то напишіть скільки іде коштів на оплату енергоносіїв – це мізер. Оновлення матеріально-технічної бази. Смішно! Будь ласка, назвіть мені, коли і в яких об’ємах вони оновлювались. А чи знаєте ви, пані авторко, що всі конструктори,всі ігри,весь спорт.інвентар, все придбане не за бюджетні кошти. Чому ви, пані авторко, цієї статті не написали, що в цій “малокомплектній халупі” тепло, затишно,діти під час перерв мають досить багато варіантів як використати свій час, що є три комп’ютери, є лазерний принтер, є інтернет, була проведена заміна всіх вікон в класах, а це 7- на енергозберігаючі, були замінені вхідні двері, і все за рахунок небайдужих людей і меценатів. Громадою села були виділені кошти на нову огорожу, яка буде ставитись з настанням весни. А чи знаєте ви, пані авторко, цієї халтури, що перед тим як стати “малокомплектною халупою” Свійчівська школа була однією з кращих початкових шкіл району? Чи знаєте ви пані журналістко, що цій “малокомплектній халупі” в цьому році виповнюється 30-ть років, і приблизно 150 дітей за ці роки “знищили,нерозвинули свої таланти” в приміщенні з” нещадно гидким запахом” і з назвою ” проблемний об’ єкт типу Свійчівської школи” . А чи знаєте ви, пані журналістко, що в Україні найвищий показник людей з вищою освітою на 1000чол. населення у всьому світі, а якість життя бажає кращого? Я зробив для себе висновок: що це через те, що в “малокомплектній халупі” немає вбиралень, немає їдалень, спортивного і актового залу і посередній стан доріг. От якби нам розкішну стелю в актовий зал, новенькі меблі, килимки, і знову ж ті такі кляті вбиральні – от тоді ми б зажили. Скажіть, пані авторко,на якій підставі ви вирішили, що рівень освіти дітей їхніх батьків не цікавить. Напишіть, будь ласка, з скількома з 13-батьків ви спілкувались. Хочу вам сказати, що підготовлений урок для 4-х учнів нічим не відрізняється від уроку для більшої кількості дітей. Так само хочу сказати, що посади директора ніколи в початковій школі не було. І ще одне, пані авторко, цієї статті, де ви пишете
    ” на пропозиції влади району добровільно, без “верховного” ЦУ перевести дітей в Галинівську школу,- отримано категоричне “НІ” . Так от про таку пропозицію мені сказали вчителі, вони вперше почули з вашої статті. Треба, пані авторко, відповідати за свою писанину не тільки перед тим хто замовляє, але і перед тими про кого ви пишете. Прочитав останній абзац декілька разів. Маразм якийсь. Хоча, можливо, дійсно такі поїздки відкривають очі на реалії життя в селі журналістам не від “світу цього”.
    P.S. Я розумію, що прийшов час щось реформувати в початковій освіті. Я зовсім не проти реформ які підуть нам і нашим дітям на користь. Ми всі декларуємо європейські цінності, хочемо жити законно, по-європейськи, демократично, по-європейськи, тому давайте по-європейськи вирішувати це питання і описувати в ЗМІ по-європейськи, але виходить як в ” жовтих бульварних газетках”- з брудом, з брехнею ,з образами. Поки, що в нас така Європа, а шкода!
    P.P.S. Село Красностав не відноситься до Галинівської сільської ради.

    • Чи має та журналістка своїх дітей? Нехай уявить собі таке:посадили шестирічку (малу дитину) 0 8 ранку у холодний автобус, а привезли додому о 16 годині! А дитина та мала лише 4 уроки! Але ж те дитя повинно чекати учнів, у яких було 6 чи 7 уроків, поки той автобус розвезе їх по своїх селах! Та дитина за такий довгий день уже встигне наїстися чіпсів і сухариків, напитися солодкої холодної води і т.д.(батьки ж дають до школи гроші). А якщо не купила та дитина нічого, то інші пригостять. Гаряче харчування – це жах, а не їжа. І його мають скоро відмінити. Скажіть, чи буде у того першокласника бажання вчитися?

  3. Чесно кажучи, при прочитанні цієї статті виникло кілька питань:
    1. Скільки Панасевич Сергій Степанович забашляв за цю статтю?
    2. Верби в Оваднівській с.р. нема, і школи там нема, хоча взяти нашу сільську раду це і не дивно. Процитую голову нашої с.р. “В вас є депутат рай.ради хай він думає про Вербу, а в нас є інші проблеми”
    3. Підтримаю пана Івана “Мені цікаво з якою кількістю батьків ви спілкувались”, тут маю на увазі по інших селах?

    І тепер власна думка. Об’єднання громад це є неминучим кроком, який рано чи пізно прийдеться зробити і зі школами також. Хочимо ми цього чи ні. Але такий бруд писати…. OMFG. Інших слів нема
    P.S. Ну і автору.
    Я як геолог можу обпісяти обличчя тому, хто згідний з автором статті, але потім згадую, що я не зовсім геолог – тому прийдеться просто плюнути.

  4. Сам закінчив Галинівську ЗОШ. Зараз живу у Луцьку.
    1)Те що фіфа з міста, яка ніколи у селі, напевно, не була вважає “спартанськими умовами” для села – норма. Навіть більше: я “валявся під столом”, коли друг розповідав, як намагався пояснити “місській” дівчині що таке “грубка”. І не тільки у Свійчеві нема вбиральні у приміщенні.
    2)Різницю у часі між закінченням занять у першачків та старшокласників (3-4 години) ви врахували? де вони мають проводити цей час? А шкільний автобус ви бачили? Він своє від’їзив ще коли я починав навчання.
    3)А наскільки шкільний автобус може бути “забитим” ви знаєте?
    4)А те, що нерідко взимку дорогу між селами перемітає так, що автобус не може проїхати?
    5)Як альтернатива очікуванню шкільного автобуса випливе рейсовий автобус, у якому рекомендую автору проїхатись, або піший похід(Для 7-річної дитини – 4км.).

    Я не проти реформ. Я підтримую думку про те, що систему освіти потрібно реформувати на всіх рівнях, але для того, щоб “зекономити”, потрібно інвестувати. Я думаю, що батьки більш охоче віддавали б дітей у Галинівську ЗОШ, якби на неї виділили новий шкільний автобус і забезпечили б пальне на додатковий рейс для розвозки учнів початкових класів.
    Об’єктивну необхідність такого укрупнення розумію, це вирішить проблему неповної комплектації початкових класів Галинівської ЗОШ.

  5. Я , як депутат, хочу сказати наступне :
    1. Журналіст повинен нести відповідальність за образу .
    2. відсутність дороги з Верби до Жовтневого назвати хорошими дорогами -це смішно. Ви що,сліпі?!!По цій дорозі не тільки їхати, а й пройти пішки неможливо.А от дорога в селі Свійчів побудована ще німцями і вже близько 100 років є гідною на відміну від нових “європейських” доріг, які зникають з першим снігом.
    3.Матеріально-технічна база школи поповнюється за рахунок спонсорів.Більше 15 років жоден м’яч не був куплений за державні кошти.То про які розпорошені кошти виговорите в своїй статті?Може ми чогось не знаємо?
    4.Автобус, який довозить школярів старий, малий і холодний який забирає дітей з центру села.То про який довіз від хати до хати йдеться мова?
    5.Знаю, що була зустріч з педагогічним колективом ЗОШ села Галинівка.Дивно,ніякої згадки!!!Невже ніяких плюсів чи мінусів?Чи причина криється в іншому?

  6. Хочу висловити свою думку на рахунок цієї “писанини”, так як назвати по-іншому дану статтю язик не повертається! Як Ви як журналіст, можете так писати?! А Ви думали про дітей, які навчаються у цій школі коли це писали?! Яке майбутнє Ви їм пророкуєте?! Діткам, яким максимум 500 метрів до школи, їхати у інше село “якихось там 3 км” шкільним автобусом, стан якого не зовсім задовільний, яким ще наші батьки їздили? Ну добре, у школу потрапили,а назад? У першачків навчання закінчується у 12:00, у старшокласників о 15:00 чи 16:00? Де дітям бути 4-5 годин? Так, як після закінчення уроків вчитель не несе відповідальності за те, де перебуває учень, а дитина у 7-9 років здатна робити непередбачуванні вчинки, Ви заплатите гроші на лікування,якщо дитина втрапить у халепу і зламає руку чи ногу? Чи може працюючим батькам звільнитись із роботи,щоб самим дітей у школу завозити і привозити? Як Ви можете знати , які знання у діток та чи байдуже їхнім батькам до того,які успіхи у малечі??? Ви з ними хоча б поспілкувались!!! Програма навчання у школі така ж як і у міських школах, а вчителі нічим не гірші за інших своїх колег.Так само готуються до уроку, виконують навчальний план, проводять контролі та виховні роботи із дітьми, незалежно від того їх 5,10 чи 30. Я вчилась у цій школі і я знаю про що я кажу!!! Адже саме перша вчителька навчає нас всьому найнеобхіднішому та прививає любов до навчання. Щодо фізкультури: за 100 метрів є футбольне поле, де в теплу пору року дитина має змогу займатись фізичними вправами.І у вільний час діти мають чим зайнятись: і розвинені , і талановиті, адже талант не від школи ,а від Бога!!! Хто хоче пишатися своєю дитиною, зробить все для її майбутнього і не має значення: вона вчилась у маленькій школі у селі чи у великому місті. Ще один факт який мене вразив: А в Овадні циган Вам не показували зі своїми ” багатими ” хатами? А дорога! те, що в центрі Овадна її два місяці назад проложили? Дивно було б якби і там вже ями були? Ви пишете про освіту, школу, дітей, а бачите скрізь лише гроші???

  7. А чи задумувались ви над тим, які знання дають вчителі, котрим по 50 більше років? Якраз у них учні часто запитують:” А звідки ви про це знаєте?” Сучасні молоді вчителі плетуться далеко позаду них. Так що шановні батьки, користуйтеся можливістю нормально навчити ваших дітей у маленькій сільській школі, де і чисто, і тепло, і відповідальні педагоги. Відстоюйте свої школи!

  8. А чи ви, шановна голово, чи журналіст родом не з села? Навіщо так принижувати людей.Хочу сказати одне:нова мітла по новому мете.Ви стали працювати, то зробіть внутрішні туалети, дорогу.Покажіть свою роботу в районі, а то легше всього все закрити і ділити гроші.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

1 Травня, Середа