Ангеліна Власюк: «SMM зараз є одним із найважливіших видів комунікації»
Модній професії SMMника не навчають в університетах. Але вимагає вона багатьох знань, умінь і навичок, каже Ангеліна Власюк, спеціалістка з просування сторінок брендів і компаній у соцмережах.
Двадцятирічна нововолинка уже рік мешкає у Львові і не лише практикує SMM, але й навчає його основам усіх охочих. Минулої неділі у хабі «CreativeStudio» вона провела шестигодинний інтенсив «SMM від А до Я». Ми скористалися нагодою і розпитали у неї про особливості цієї професії, – пише Слово Правди.
– Ангеліно, спершу зорієнтуй наших читачів: що таке SMM і з чим його «їдять»?
– SMM – це маркетинг у соціальних мережах, тобто просування бізнесу або бренду з допомогою соцмереж, найпопулярнішими з яких є Instagram та Facebook. Це те, що допомагає продавати ваш продукт, робити його ближчим до споживача. І навіть якщо у вас суто оффлайновий бізнес, він повинен бути представленим у соцмережі, адже більшість людей зараз не випускають з рук телефонів і активно користуються мобільним інтернетом. Без цих каналів комунікації традиційний маркетинг із просуванням тепер не може повноцінно справитися. Тому для кожного бізнесу, як маленького, так і величезних компаній, SMMзараз є одним із найважливіших видів комунікації.
– Як ти прийшла у цю професію? Де їй навчалася?
– У Нововолинську я отримувала освіту в електромеханічному коледжі за спеціальностями «обслуговування комп’ютерних систем і мереж» та «економіка підприємства». З другого курсу займалася волонтерством у різних сферах, від роботи в молодіжному ресурсному центрі «Нові крила» до численних українських фестивалів, літературних, мистецьких і музичних. Якось волонтерила на «Бандерштаті», і мене взяли саме у відділ SMM – фотографувати для Instagram, робити пости. Згодом залучали і до інших проектів.
Поки я жила в Нововолинську, мала локальний розвиток, суто в межах області, на маленьких проектах. Старалася сама шукати інформацію, вдосконалюватися, бо було цікаво. Фотографувала для своєї сторінки в Instagram, вела книжковий блог, вправлялася у зйомці гарних «предметок». Завдяки цьому отримала на роботу в компанію «Rosa», яка займається товарами для творчості. Для них створювала контент у соцмереж. Це був гарний старт, бо працювала у відділі з маркетологами і багато чого у них навчилася. У Львові ж почала з того, що вела сторінки ресторанів, кав’ярень, інших закладів. Зараз маю й серйозніших клієнтів.
– А чому вирішила сама навчати інших?
– Тому що SMMом більшість прогресивних людей цікавиться, але мало хто знає, у чому ця робота полягає. Великі і маленькі бізнеси шукають SMMників і часто у них розчаровуються, адже не мають цілісного уявлення, що це за спеціаліст і якого ефекту від його роботи очікувати. Нерідко буває, що беруть на роботу людину з елементарними знаннями, а згодом розчаровуються повністю у цій сфері. Хоча SMM при вдалому застосуванні його інструментів може бути дуже корисним для бізнесу. Відтак, у лютому я запустила свій курс «Мамо, я SMMщик!» для тих, хто не має знань і досвіду роботи у цій сфері, але хоче вивести свій бізнес у соцмережі. Слухачі курсу були задоволені, серед них, до речі, знайшла й для себе помічниць. Відтоді намагаюся ділитися своїми знаннями, проводжу інтенсиви в різних містах. І сама теж постійно навчаюся.
– З чого складається робота SMMника? Які вміння потрібно опанувати?
– Багато хто думає, що головне у цій справі – просто сфотографувати і запостити. Але найперше і найважливіше – це стратегія просування, яку треба розробити і розписати покроково по тижнях і місяцях, яким чином здійснюватиметься просування, які види контенту створюватимуться, хто ще повинен бути залучений (наприклад, професійний дизайнер, копірайтер, спеціаліст з таргетованої реклами тощо). Це великий обсяг роботи. Бо навіть зйомка фото може забрати від години до семи годин і більше.
Відтак, найперше, беручись за проект, треба розуміти, куди і для чого ми рухаємося. Треба забезпечити візуальне (фото чи відео) наповнення, текстові підводки, які ми пишемо, щоб водночас і зацікавити людей, і продати їм те, що потрібно. Далі вирішується питання реклами – чи це платне просування на Фейсбуці, чи співпраця з топ-блогерами, чи поєднання і того, й іншого. Обов’язковий пункт роботи – аналіз і звітність. Якщо людина працює SMMником і не звертає увагу на показники, не аналізує їх і не пише звітів – значить, це поганий SMMник. Адже це саме той індикатор, який показує, ефективною є твоя робота чи ні, чи приносить контент класний фідбек, чи не дуже. Аналізувати треба завжди і постійно. Бо SMMпередбачає чимало інструментів, які треба використовувати комплексно, і бажано бачити, як вони діють.
– Які інструменти – must–have для SMMника? Без чого не можна обійтися?
– Програм і додатків є багато, але головний інструмент – наш мозок. Плюс креативний підхід. Маю цілий список того, що мушу зробити, беручись за проект, – від аналізу сторінки, його конкурентів, складання комунікаційної і візуальної стратегії, які тексти мають бути, з якими блогерами працюємо, хто наша цільова аудиторія. Загалом – до 20 пунктів. Тому всім, хто хоче навчитися основам SMM, пройти мінімальні курси, хоча б в Інтернеті, або спробувати себе на стажуванні. Бо щоб опанувати це все, потрібна практика. Загалом набір інструментів дуже великий, і бажано ними хоча б на мінімальному рівні вміти користуватися.
– За якими показниками визначають, що SMMник працює успішно? Кількість «лайків» і людей, які підписалися на сторінку, яку просувають?
– Кожен бізнес має основну мету – отримати прибуток. «Лайки» не означають гроші. Підписники і перегляди приносять прибуток тільки в Youtube, але не у Фейсбуці чи Інстаграмі. Усе залежить від якості контенту і продукту, який пропонує бренд. Якщо він недоброякісний, то жоден SMM, навіть найкрутіший, його не врятує. Натомість, якщо він класний, люди його залюбки купуватимуть. Показник роботи – те, скільки людей звернеться для того, щоб придбати ваш товар чи послугу. Пост може набрати тисячу лайків, але не привести жодного звернення. А може навпаки, сто – і з них 50 людей зацікавиться тим, що ви пропонуєте.
– З бізнесом зрозуміло. А наскільки часто, із твого досвіду, SMM використовують для просування особистих сторінок?
– Із цим запитом до мене почали звертатися кілька місяців тому. Власники чи СЕО великих компаній поряд із брендом, який представляють, хочуть розвивати свій особистий. Це також важливо. Бо люди люблять людей, а не речі. Тому краще сприймають бізнес, якщо знають його власника/керівника, особистість завжди цікавіша, ніж підприємство чи товар.
– Що зараз у тренді серед таких«особистих брендів»?
– Завжди в моді лайфстайлери – люди, які подорожують, отримують новий досвід і транслюють його в Інтернет. І роблять це гарно – з красивими фото, цікавими текстами. Вони для багатьох стають рольовою моделлю. Я ж надаю перевагу інфлюенсерам – людям, які спеціалізуються у певній сфері і діляться своїми знаннями. Це набагато корисніше і цікавіше, ніж просто блогери, які пишуть «про життя».
– Те, на чому часто «паляться» SMMники – спілкування з користувачами у коментарях. Як ти радиш відповідати тим, хто залишає негативні відгуки чи пише неприємні речі?
– Це називається ком’юніті-менеджмент, коли ми стежимо за усіма зверненнями і коментарями, які є про нас в Інтернеті, і аналізуємо їх. Люди є різні, і кожен може сказати, що він думає, незважаючи на те, толерантно це чи ні. Негативні коментарі будуть завжди, бо всім не вгодиш. Томуалгоритм спілкування у цьому випадку раджу такий: треба прийняти цей конфлікт, подякувати за звернення, пообіцяти вжити заходи, аби це виправити, запропонувати якісь бонуси чи компенсацію.
– Ти і сама займаєшся просуванням сторінок у соцмережах, і навчаєш цьому інших. А в чому плануєш розвиватися надалі?
– Працюючи з власниками різних бізнесів, часто ловлю себе на тому, що було б класно створити щось своє. Але зараз бум різноманітних стартапів, надзвичайно складно знайти свою нішу. Недавно мені прийшла ідея – створити планер для SMMника. Він уже в розробці, називається «CleverSMMPlanner». Це планувальник-щоденник, як для звичайних людей, але в ньому буде дуже багато підказок і додаткових матеріалів саме для SMMника, щотижневі і щомісячні чек-лісти, поради по стратегії. Аналогів йому практично немає. Сподіваюся, до осені він уже буде у друці.
Двадцятирічна нововолинка? Можливо ви мали на увазі нововолинянка?