Робітнича професія – крах мрій чи крок до успіху?
Протягом десятиліть формувалася думка, що бути робітником непрестижно, випускники шкіл прагнули здобути вищу освіту, в результаті чого ринок праці перенасичений юристами, економістами, дизайнерами… Відповідно, в Україні зростає попит на робітничі професії, а роботодавці готові платити працівникам зарплату вищу середньої.
Тому в області розпочали активну роботу щодо створення доброякісної, гнучкої та практичної системи професійної освіти.
Зокрема, удосконалюється співпраця із підприємствами-замовниками робітничих кадрів, соціальними партнерами, триває процес реформування професійно-технічної освіти, шляхом об’єднання малокомплектних училищ у потужні навчально – практичні центри. Таким чином відбувається оптимізація професійно – технічної освіти, орієнтація на реальні потреби ринку праці, що дає можливість зміцнення матеріально – технічної бази, налагодження міжнародної співпраці, обміну досвідом.
Система професійної освіти повинна сприяти всебічному розвитку молодих фахівців та базуватися на впровадженні й освоєнні учнями нових сучасних технологій.
Володимир-Волинське ВПУ теж на шляху оптимізації, оновлення, зміцнення та розвитку. На базі училища проводиться створення ЦПТО із загальною чисельністю учнів понад 1000 здобувачів, шляхом приєднання Оваднівського професійного ліцею та Локачинської філії. Таке реформування дозволяє оптимізувати використання фінансових, кадрових, навчальних ресурсів, підвищити імідж закладів професійної освіти, осучаснити та укомплектувати майстерні та навчальні кабінети за європейськими стандартами.
Протягом останніх декількох років роль професійно – технічної освіти помітно укріплює свою позицію в освітянському просторі України, відчутне фінансування та інновації.
До прикладу, 12 грудня 2018 року у Володимир-Волинському вищому професійному училищі відбулося відкриття навчально-практичного центру підготовки робітників з професії «Електрозварник ручного зварювання. Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних зварювальних машинах. Зварник» на відкриття якого залучено понад 2 млн. грн. із державного бюджету.
Навчально-практичний центр забезпечує не тільки якісну професійну підготовку молодих робітників, а й перепідготовку та підвищення кваліфікації майстрів виробничого навчання та перекваліфікацію незайнятого населення. Даний центр обладнаний сучасним високотехнологічним обладнанням, що дає змогу значно підвищити якість підготовки фахівців.
Серед інноваційних проєктів Володимир-Волинського ВПУ є співпраця із місцевим меблевим підприємством ТзОВ «Гербор – холдинг» протягом 13-ти років. Результатом такої співпраці є успішне впровадження дуальної системи навчання для групи Д-1 з професії «оператор на автоматичних та напівавтоматичних лініях у деревообробленні».
Учні теоретичні знання здобувають у навчальному закладі, а практична частина – виробниче навчання та виробнича практика проходять у цехах підприємства. Така форма навчання має ряд вагомих переваг: це підвищення мотивації до навчання, зростання професійної майстерності, відповідність знань і вмінь вимогам роботодавців, безболісна адаптація до умов виробництва та гарантоване працевлаштування випускників.
Не можу не відмітити ще один наш вагомий здобуток, це перемогу на всеукраїнському конкурсі професійної майстерності WorldSkills Ukraine нашого учня Миколи Хропота у номінації «Електромонтажні роботи», який у 2018 році виборов І місце серед 170 учасників конкурсу, це свідчить про те, що у навчальному закладі дають конкурентоспроможні знання на досить високому рівні.
Проте серед сотень здобутків є і проблемні питання, які потрібно вирішувати. Не всі професії мають належне матеріально – технічне забезпечення. Для забезпечення інноваційного підходу, застосування сучасних методик навчання, навчальні кабінети потребують переобладнання, забезпечення потужними мультимедійними приладами, комп’ютерною технікою, це розширить наші можливості для досягнення педагогічної мети. Надалі потрібно зміцнювати співпрацю із роботодавцями, запроваджувати елементи дуальної системи із інших робітничих професій, поєднувати традиційні форми навчання із новими педагогічними прийомами та методами, максимально забезпечувати наочністю навчальний процес із використанням ІКТ, методу кейсів, технологій скрайбінгу.
Професійно – технічні заклади на шляху реформування повинні отримувати достатні державні субвенції, підтримку, можливість обміну досвідом із іноземними колегами, налагодження співпраці із роботодавцями, залучення їх ресурсів та підтримки у навчально – виховному процесі.
Також державна політика має бути спрямована на заохочення керівників потужних підприємств до такої співпраці шляхом надання їм певних пільг та пріоритетів для розвитку, залучення іноземних інвестицій, створення робочих місць, популяризації робітничих професій та підтримки професійно – технічної освіти.
Без робочих рук – не буде продукту чи послуг для споживання. Отже, робітнича професія сьогодення – має бути мрією ви