Як і чому п’яні за кермом уникають покарання в Україні
Позитивний результат перевірки на алкоголь для водіїв – не обов’язково є доказом у суді. Українським водіям, яких упіймали за кермом напідпитку, завдяки лазівкам у нормативно-правових актах вдається уникнути покарання.
“ДАІ вже не існує, і патрульна поліція не є правонаступником ДАІ. А щодо нас, то немає наказу, який би обмежував поліцію у використанні якихось технічних приладів, які дозволені для використання в Україні, – пояснює Олексій Білошицький, перший заступник керівника департаменту патрульної поліції Нацполіції України. – Немає такого наказу або переліку, він просто не потрібний. Це зайве питання регулювання. Давайте ще внесемо у перелік лінійку, рулет тощо. Розумієте, це абсурд”.
Це підтверджує і юрист Володимир Караваєв. На його думку, ніде в законах не йдеться, що до компетенції МВС входить затвердження якогось переліку спецзасобів. “Поліція може використовувати якісь засоби у тому разі, якщо вони сертифіковані і мають акти метрологічної перевірки в країні”,- роз’яснює юрист.
Тобто створювати окремий список і додавати туди “Драгер 6820”, щоб уникнути будь-яких подвійних трактувань судами, в патрульній поліції не вважають доречним. Натомість запевняють, що працюють нині над скасуванням сумнозвісного наказу МВС 2010 року. Щоправда, коли це відбудеться, невідомо.
“За часи незалежності МВС ухвалило досить багато нормативно-правових документів. Зараз триває реформа, і зрозуміло, що прибрати одним махом все одразу не можливо”, – говорить Олексій Білошицький.
30 днів і “товариський суд“
Найсумніше тут ще і те, як кажуть в патрульній поліції, що рішення судді не долучати до справи показники алкотестера неможливо оскаржити. Це не передбачено законом.
Втім, в МВС запевняють, що алкотестер – найменша лазівка, через які суди спускають на гальмах справи за водіння у нетверезому стані. “Ця шпаринка не для масового використання, – говорить директор департаменту комунікацій МВС України Артем Шевченко. – Масово використовують у нас інші шпаринки. Наприклад, якщо справа не розглядається протягом тридцяти днів, вона “згорає”.
Окрім того, згідно із 130-ю статтею Кодексу України про адміністративні правопорушення, суд може віддати справу на розсуд трудового колективу або не притягати порушника до відповідальності через малозначність діяння. Ці норми МВС також хоче прибрати з кодексу.
А поки що статистика водіння у нетверезому стані в Україні вражає. Торік патрульна поліція зафіксувала 114 тисяч водіїв напідпитку за кермом. З початку цього року – вже близько шістдесяти тисяч. Дві тисячі аварій цьогоріч на дорогах країни сталися через водіння у нетверезому стані.