«І за союзу, і в пандемію»: репортаж з наймасштабнішої на Буковині Маланки
У прикордонному селищі Красноїльськ відгуляли наймасштабнішу на Буковині Маланку. Десятки переодягнених людей усю ніч ходили від хати до хати й вітали господарів з настанням Старого Нового року.
Маланка – це традиція, яка триває десятиліттями. Її організовують щороку, незалежно від обставин. Про традиційну костюмовану ходу, подивитись на яку щороку приїжджають сотні туристів, – у репортажі Суспільного.
Ця традиція у мене в крові
На Маланку в кожному з кутів селища чути одну пісню — “Урсу”. У ній розповідається про ведмедя, якого в лісі спіймав “циган”. Він спустив тварину з гори, навчив танцювати й співати, тепер веде його за мотузку й розважає людей, вітаючи їх з настанням Старого Нового року.
Маланкування починається ввечері 13 січня й триває до кінця наступного дня. Готуються невеликими компаніями вдома в когось з учасників, потім сходяться до головного маланкаря.
У Красноїльську п’ять кутів – частин села. У кожному різні костюми. Головні – ведмеді. У Верхній та Нижній Путні вони схожі на копиці сіна, можуть важити понад 70 кілограмів.
У костюмах хлопці ходять усю ніч.
У кутах Тражани, Сус та Дял — ведмеді з крилами. Їхня ширина може сягати понад три метри. Крила різнокольорові, їх оздоблюють квітами й новорічними прикрасами.
У головній пісні йдеться, що спійманого ведмедя вели з прив’язаними до передніх лап смереками. Відтак “крила” насправді є ведмежими плечима. На Маланці співають декілька пісень, утім “Урсу” – головна. Маланкують лише румунською – у селищі майже всі жителі – етнічні румуни.
Участь в переберії беруть здебільшого молоді хлопці. Ведмедем може бути лише неодружений. Більшість не може відповісти, звідки пішли герої Маланки та що означає це свято. Однак кажуть, що це їхня традиція, яка триває багато поколінь і “у них у крові”.
Окрім “цигана” і ведмедя, участь в Маланці беруть дід, баба, царі та цариці, “жиди”. Їхня роль — розважати господарів будинків. Іноді вони можуть нібито бити глядачів — у такий спосіб вибивають усе зле.
Керує Маланкою комендант. Він збирає гроші та організовує свято на куті. “Жиди” мають на голові великі циліндри. Їхні костюми з бляшанками дзеленчать, ніби монети – так герої вважаються багатими.
За словами голови Красноїльської громади Степана Драгуна, герої Маланки існують десятиліттями й змінити їх неможливо. Одягаючись у “жидів” й “циганів” не мають на меті когось образити, а зображають населення, яке було в громаді колись.
Маланкарі обходять усі хати. Якщо ворота відчинені, то там на них чекають. Люди ображаються, коли до них не приходить Маланка, тому мусять обійти всіх, розповідають маланкарі.
Святкування триває усю ніч, а наступного дня, 14 січня, у центр Красноїльська сходяться колективи з п’яти кутів. Вони танцюють і співають разом. Участь в переберії беруть і діти.
Люди за те, щоб Маланку проводили в карантин
Торік через карантин в області були заборонені всі масові заходи, втім у громаді все одно маланкували. Голова громади каже, що люди підтримують проведення переберії й чекають на неї увесь рік.
“Ми проводимо Маланку і в карантин. Все одно є маска, тільки не вказано, яка. Багато людей з-за кордону, із заробітків приїжджають, щоб побачити ходу, а потім назад повертаються”, – розповідає Драгун.
Переберія адаптується до сучасних реалій: окрім традиційних героїв, є нові – у костюмах медиків швидкої й з “вакцинами” від коронавірусу. Хлопці “обігрують” сучасні теми, тому поруч з традиційним костюмом діда можна побачити маску політика чи героя мультфільму.
В одному з кутів нібито лікар “вакцинував” усіх гостей. Також на людей розпилювали суміш, схожу на антисептик й перевіряли ковід-паспорти в Дії.
До Маланки готуються місяць
До Маланки починають готуватися після свята Андрія, 13 грудня. У селі є майстри, які виготовляють маски для героїв. Василь Барбуца займається цим понад десять років. Робить маски для баби, діда й “жида” у техніці пап’є-маше.