<
Інші розділи
Sinoptik - logo

Погода на найближчий час

Боротьба за «Епікур»: конфлікт Добкіних з партнером поставив їхній бізнес на межу виживання

Цей запис опубліковано більш як рік тому
12:32 | 10.01.2023 / Володимир / , /
Перегляди
4549
/ Коментарі відсутні

Конфлікт між родиною Добкіних та Олексієм Коваленком викинув успішний бізнес – бренд курятини «Епікур» – з десятки в аутсайдери.

Про це пише журналістка LIGA.net Олена Граждан.

Володимир-Волинська птахофабрика у Волинській області масштабувалася із колишнього радгоспу на початку 1990-х та стала спеціалізуватися на вирощуванні курчат-бройлерів і виробництві курячого м’яса. Сьогодні вона відома своїми брендами курятини “Епікур” та “Чебатурочка – селянська курочка”. 

Курятина Володимир-Волинської птахофабрики займала до 5% ринку, за даними Pro-Consulting. Підприємство входило у десятку найприбутковіших птахофабрик України, десятку виробників комбікормів, експортерів курятини та м’яса птиці (бройлерів). У 2019 році виторг зріс до 1,92 млрд грн.

Злет був нетривалим – під час пандемії виторг впав до 142 млн грн (2021 рік), постковідні роки завершилися для фабрики чистим збитком, згідно з даними платформи Vkursi. А з лютого до квітня 2022-го продукція птахофабрики зовсім не продавалася у супермаркетах. 

Ані пандемією, ані війною таке стрімке падіння бізнесу не пояснити. Адже попри бойові дії, виробництво курячого м’яса в Україні майже не відрізнялося за обсягами від попереднього року, свідчать дані Pro-Consulting. За 9 місяців 2022 року вироблено 556 200 тонн курятини, за аналогічний період 2021-го – 554 700 тонн. Що ж не так з колись успішною справою?

Протягом останніх двох років у судах, а також у медіаполі триває корпоративний конфлікт навколо Володимир-Волинської птахофабрики та бренду “Епікур”. Головні дійові особи – брати Михайло і Дмитро Добкіни та Олексій Коваленко.

Через конфлікт з фабрики пішли близько 10% ключового персоналу, розповів Коваленко. Це вдарило по показниках підприємства та ефективності його роботи. Бізнесмен також пояснює падіння виторгу появою “сірої” частки продукції, яка продавалася за готівку, – через це прокуратура проводила на підприємстві обшуки та відкрила кримінальне провадження. 

“Справедливість у тому, щоб не шкодити іншому і не зазнавати шкоди від іншого”, – слова Епікура, давньогрецького філософа, ім’я якого Володимир-Волинська фабрика використала у назві одного зі своїх брендів. Схоже, з-поміж власників компанії не всі зважали на ці слова.

З чого все розпочалося

Уперше про конфлікт між Олексієм Коваленком та братами Добкіними стало відомо у лютому 2022 року. Тоді ЗМІ опублікували новину, що Коваленко знімає продукцію “Епікура” з продажу.

“Питання у Михайлі Добкіні, який нещодавно став акціонером Володимир-Волинської птахофабрики”, – написав він у фейсбуці 18-го лютого. Без посилань на публічні офіційні документи бізнесмен також звинуватив партнера у “співпраці з “ЛНР”/Росією”. 

Що цьому передувало?

Коваленко сконцентрував 34% акцій Володимир-Волинської фабрики протягом 2011-2014 років. Решта 66% належали його тогочасному співінвестору Марку Добкіну – батьку Михайла та Дмитра. Добкін-старший та Коваленко разом скупили “мільйони” акцій фабрики з дрібними сумами у більш ніж 4000 акціонерів. “Домовленість була, що купуємо у співвідношенні 2:1: дві третини акцій – у Марка, одна третина – у мене”, – зазначає Коваленко. Марко Добкін виступав інвестором, операційний контроль над фабрикою був у Коваленка.

У 2016 році Марко Добкін помер, а брати Добкіни стали спадкоємцями його частки у птахофабриці. Коваленко стверджує, що принципово не хотів бути співвласником бізнесу з Михайлом Добкіним, тому вирішив “розлучитися” із новими бізнес-партнерами. 

Добкіни, зі слів Коваленка, пропонували йому продати бренд “Епікур”. Він відмовився, і брати погодилися на викуп частки фабрики у Коваленка у 2019 році. Родина Добкіних вирішила не коментувати цю ситуацію для журналістів. 

У першому кварталі 2019 року Дмитро, його дружина Олена Добкіна, а також дружина Михайла Добкіна Алла отримали по пакету у 7-10% акцій птахофабрики, за даними SMIDA. 

Коваленко у коментарі журналістам зазначив, що це переоформлення відбулося без його участі як акціонера. Він також стверджує, що у процесі реалізації угод Добкіни не виконали свою частину: йому не виплатили кошти за його акції, а згодом позбавили операційного контролю над підприємством.

Ймовірно, йдеться також про збори акціонерів птахофабрики у 2021 році, на яких, за словами Коваленка, він не був присутній і де “розмили” його частку. Спроба оскаржити провалилася – Верховний суд визнав емісію акцій законною.

Чий це тепер бізнес

У судах і в коментарях Коваленко заявляє про протиправне використання ТМ “Епікур” Добкіними та “незаконне” позбавлення його контролю над своєю часткою у Володимир-Волинській птахофабриці. Михайло та Дмитро Добкіни передали журналістам через їхнього адвоката Станіслава Нестеренка відмову у наданні будь-яких коментарів щодо цього. Мовляв, “з метою унеможливлення перекручувань”.

Станом на третій квартал 2022 року, 59% фабрики належить членам родини Добкіних, Коваленку – 18% через засновану ним компанію Stichting Administratiekantoor Safedam (Нідерланди). Третій акціонер фабрики – ТОВ “КУА “Ореола” (10% акцій), більш ніж половина якого у братів, решта – у Коваленка. 

Добкіни вважають тезу про втрату Коваленком контролю над бізнесом такою, що не відповідає дійсності, – це єдиний коментар іншої сторони, яку передав представник родини Добкіних адвокат Нестеренко. Він також вбачає будь-які коментарі Коваленка для ЗМІ спрямованими на “самопіар, здійснення тиску на судові органи та спроби штучної дискредитації його кредиторів”. 

…і що буде з брендом

Разом із рішенням перервати співпрацю з Добкіними Коваленко розірвав ліцензійний договір на використання бренду “Епікур”. Саме йому належить торгова марка, згідно з Державним реєстром торговельних марок. 

Питання належності торгової марки призвело до того, що у лютому 2022-го курятина ТМ “Епікур” зникла з полиць супермаркетів. Але повернулася у квітні в пакуванні з новим дизайном. Замість великої лапи на пакуванні з’явився знак Володимир-Волинської птахофабрики. Назва “Епікур” залишилася на місці.

Чи можна почати продавати курятину, коли господарями фабрики є Добкіни, але власником бренду – Коваленко? Ні, бо назва торгової марки все одно належить власнику ТМ, каже Антон Полікарпов, керуючий партнер Polikarpov Law Firm.

Оскільки власником ТМ “Епікур” далі є Коваленко, новий дизайн ніяк не легалізує нову продукцію, каже Полікарпов. Добкіни подали заявку на реєстрацію нової торговельної марки, але поки що невідомо про її реєстрацію. 

“Заявки, які подали Добкіни, не стали торговельними марками й навряд чи стануть. Бренд далі належить Коваленку. Справа занадто гучна, – пояснює Полікарпов. – Коваленко може почати виробляти свою продукцію на інших підприємствах і забороняти використовувати свій бренд”. 

Прокуратура відкрила кримінальне провадження за незаконне використання торгової марки, повідомив Коваленко журналістам.

“Але розслідування не забороняє використання торгової марки, потрібна також справа у господарському суді із претензією про заборону використання такої ТМ і про відшкодування завданої шкоди”, – каже адвокатка Леся Михаленко. 

Якщо є докази незаконної торгівлі брендованою продукцією, її можна конфіскувати з поліцією на складах супермаркетів, каже Михаленко і додає: конфіскація контрафакту вимагає ресурсів та зусиль, але це важливо зробити, якщо сторона хоче мати більше аргументів для перемоги у корпоративному спорі. 

Коваленко пояснює, що не хоче нашкодити “в ситуації війни та дефіциту продовольства”, тому віддав це питання адвокатам і не вживав заходів щодо вилучення продукції з полиць. 

Що буде далі

За заявою Коваленка, Подільська окружна прокуратура міста Києва відкрила кримінальне провадження стосовно можливого продажу курятини Володимир-Волинської птахофабрики за готівку та продаж її в т.зв. “ЛНР”. Допити свідків тривали протягом літа-осені 2021 року, однак судовий реєстр поки не фіксував розгляд справи у суді – досудове розслідування далі триває. 

Журналісти у запиті до Добкіних порушували питання про майбутній розвиток бізнесу на птахофабриці, однак не отримала відповіді. Дмитро Добкін натомість розповів про розвиток бізнесу на птахофабриці у партнерському матеріалі для Forbes Brandvoice, який вийшов 8-го грудня. У матеріалі Добкін розповів про складнощі зі збутом продукції та скороченням продукції через блекаути.  

“Наша команда розуміє, що Володимир-Волинська птахофабрика – це серйозно й надовго. У нас амбітні післявоєнні плани з розвитку, і ми вже трансформуємося разом із ринком”, – повідомляється у матеріалі Forbes Brandvoice. 

Тим часом в судах оскаржуються рішення загальних зборів акціонерів Володимир-Волинської птахофабрики, купівля-продаж акцій компанії, сторони вимагають одна від одної повернення боргів тощо. Загалом журналісти знайшла 14 судових справ, де фігурують фізичні та юридичні особи, пов’язані із птахофабрикою. Розгляд більшої частини не завершився. 

Юристи Полікарпов і Михаленко не можуть оцінити однозначно виграш чи програш якоїсь зі сторін.

Окрім судів, боротьба навколо фабрики поширилася в інформаційне поле. Тексти з критикою то однієї, то іншої сторони з’являються в ЗМІ та соцмережі “Телеграм”.

Коваленко оцінює втрати через корпоративний конфлікт у $34 млн. А поки тривають суди, він переключився на інший проєкт – індустріальний парк для розвитку foodtech – разом зі співвласником та генеральним директором групи компаній HD Group Борисом Шестопаловим.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

19 Листопада, Вівторок
18 Листопада, Понеділок