Іваничівська та Луцька районні виборчі комісії недотримались процедури формування дільничних комісій
До складу дільничних виборчих комісій, сформованих Луцькою районною виборчою комісією, увійшли кандидатури, подані місцевими організаціями політичних партій, які не є суб’єктами подання на перших виборах. А Іваничівська районна ТВК утворила дільничні комісії з ознаками порушення в процедурі жеребкування. Про це повідомляють спостерігачі ОПОРИ, які побували на засіданнях зазначених ТВК 12 жовтня.
Луцька районна виборча комісія Волинської області при формуванні п’яти ДВК у Боратинській об’єднаній територіальній громаді та шести у Городищенській включила до їх складу кандидатури від місцевої організації Аграрної партії України, яка не є суб’єктом подання на цих виборах. Відповідна інформація є у додатках до постанов № 6 та № 7 ТВК «Про формування складу дільничних виборчих комісій» від 12 жовтня 2017 р.
Проте такі дії суперечать вимогам частини 1 статті 23 Закону України «Про місцеві вибори», відповідно до якої право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають: місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; кандидати у депутати в одномандатних виборчих округах; кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
Зрозумівши свою помилку, Луцька районна виборча комісія зібралась 13 жовтня на ще одне засідання, під час якого виключила зі складу 11 ДВК усіх представників, які відповідно до попередніх постанов були включені за поданням Аграрної партії України.
Крім того, щоб сформувати окремі дільничні виборчі комісії у мінімальному складі, Луцька районна виборча комісія замість виключених представників внесла кілька кандидатур за поданням голови ТВК.
У частині 9 статті 23 Закону України «Про місцеві вибори» йдеться, що у разі, якщо в установлений частиною четвертою цієї статті строк подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії не надійшли або до складу дільничної виборчої комісії запропоновано менше осіб, ніж встановлено частиною третьою цієї статті (відповідно для малих виборчих дільниць – менше 10 осіб, для середніх виборчих дільниць – менше 12 осіб, для великих виборчих дільниць – менше 14 осіб, для виборчих дільниць з кількістю виборців, що не перевищує 50 осіб, – менше чотирьох осіб у складі комісії), дільнична виборча комісія утворюється у визначені частиною першою цією статті строки відповідною територіальною виборчою комісією за поданням голови цієї територіальної виборчої комісії у мінімальній кількості.
Водночас Іваничівська районна виборча комісія Волинської області до складу 11-ти дільничних виборчих комісій у Іваничівській селищній об’єднаній територіальній громаді включила кандидатури за поданням трьох кандидатів на посаду голови громади, не провівши жеребкування, хоча загальна кількість поданих кандидатів до складу ДВК перевищувала максимальний склад комісій, визначений Законом.
Зокрема, без процедури жеребкування до складу дільничних виборчих комісій включили кандидатури за поданням кандидатів на посаду голови Іваничівської ОТГ Андрія Бадзюня (ВО «Свобода»), Федора Войтюка (УКРОП) та Юрія Лазаренка (ВО «Батьківщина»).
Треба зазначити, що Закон України «Про місцеві вибори» не передбачає проведення жеребкування лише щодо кандидатур, поданих місцевими організаціями політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання. Кандидатури від таких суб’єктів подання, йдеться у частині 1 статті 23 Закону, включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Законом вимогам.
До того ж територіальна виборча комісія порушила і саму процедуру проведення жеребкування під час формування складу дільничних виборчих комісій, за допомогою якої визначала кандидатів, які увійдуть до складу ДВК за поданням кандидатів у депутати.
Нагадаємо, що Центральна виборча комісія встановила Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ.
Відповідно до пунктів 11 та 12 цього Порядку жеребкування проводиться в разі, якщо кількість внесених кандидатур, які відповідають вимогам Закону і можуть включатися до складу відповідної дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, є більшою, ніж кількість вакантних місць у складі дільничної виборчої комісії, щодо заповнення яких проводиться жеребкування. Не проводять жеребкування, якщо кількість внесених кандидатур, які запропоновані до складу дільничної виборчої комісії, відповідають вимогам Закону та можуть бути включені до складу дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, дорівнює або є меншою, ніж кількість вакантних місць у складі відповідної дільничної виборчої комісії.
Оскільки спостерігачі ОПОРИ повідомляли також про порушення процедури жеребкування, зазначимо, що територіальна виборча комісія повинна окремо для кожної дільничної виборчої комісії скласти у вигляді таблиці список кандидатур в алфавітному порядку. Перед початком жеребкування визначити ДВК з найбільшою кількість подань (кількість жеребків повинна дорівнювати кількості кандидатур, запропонованих для включення до складу цієї ДВК). При цьому жеребкування (шляхом витягання номерів) проводиться один раз. Після того члени ТВК послідовно щодо кожної дільничної виборчої комісії в порядку черговості, визначеної жеребкуванням, встановлюють у списку складених по алфавіту кандидатур наявність кандидатури за відповідним номером, а в графі для фіксації результатів жеребкування ставлять відмітку про включення цієї особи до складу комісії.