<

Фейкові пацієнти в Helsi: українці масово скаржаться на вигадані візити до лікарів

Цей запис опубліковано більш як рік тому
20:31 | 14.05.2023 / Новини / /
Перегляди
808
/ Коментарі відсутні

Українці масово скаржаться на те, що в їхніх особистих кабінетах Helsi відображаються “фейкові” візити до лікарів та обстеження, яких насправді не було.

Киянка Наталка Макогон розповіла у себе в Facebook, що хтось записався і пройшов консультацію у її сімейного лікаря від її імені. Про це пише ТСН.

“Попросила в чоловіка перевірити свій кабінет. Виявилось, у нього крутіше — хтось проходить обстеження, бо стоять записи на флюорографію, аналіз крові, до травматолога і уролога. І мені ця історія не ок”, — написала жінка.

Вона каже, що не очікувала виявити, що хтось може користуватися її особистим профілем. Адже Helsi — це система, яка містить особисті медичні дані пацієнта та інформацію про його візити до лікаря.

Виявилось, що таких випадків багато. У коментарях до публікації Макогон українці пишуть, що стикалися з такою самою проблемою. 

Пацієнти припускають, що лікарі вносять в систему консультації, щоб отримувати гроші за людей, які насправді в них не були. Або оформлюють додаткові візити для виконання “плану”. 

Що кажуть в Helsi

Євген Донець, СЕО медичної інформаційної системи Helsi розповів, що про такі випадки йому, як керівнику, відомо. Він пояснив, що за внесення медичних даних відповідають саме лікарі та заклад, у якому вони працюють. 

“Окрім них, більше ніхто не може внести медичні дані, прийоми тощо. “Полікуватися” замість когось неможливо просто так: на це потрібна “згода” лікаря, щоб він вніс цей прийом. А завдання Helsi — забезпечити технічну можливість для роботи лікаря і отримання медичних даних пацієнтами. Тобто Helsi є медичним провайдером, він не вносить дані в систему. Це роблять лікарі”, — зазначив Донець.

За його словами, коли користувач системи знаходить у своєму кабінеті некоректні дані — це результат роботи прозорої системи, в якій пацієнт усе контролює. У випадку, якщо дані відображаються некоректно, або внесені помилкові візити, треба звертатися до закладу охорони здоров’я або у підтримку Helsi, яка все одно звернеться до закладу, каже Донець.

“Говорити про небезпеку даних невірно. Бо дані пацієнтів не скомпрометовані, адже пацієнт бачить дані, які вніс лікар про нього, навіть якщо дані некоректні. Так і має бути — для того, щоб пацієнт міг контролювати ситуацію зі свого боку”, — підкреслив він.

У застосунку Helsi можна налаштувати push-сповіщення, де будуть надходити повідомлення щодо запланованого прийому у лікаря. За словами Донця, також планується повідомляти пацієнтів про прийоми, які відбулись.

“Власне, щодня не потрібно заходити у додаток та контролювати лікарів. Та коли плануєте у черговий раз записатися на прийом — можна зайти у свою історію, аби переконатися, що все коректно. У випадку некоректного відображення, варто звернутися до медзакладу, де працює лікар, який вносив дані, або до технічної підтримки Helsi, яка теж буде вирішувати питання з медзакладом”, — пояснив СЕО Helsi.

У МОЗ про проблему теж знають

Міністр охорони здоров‘я Віктор Ляшко про масові скарги на “фейкові” консультації лікарів у Helsi теж знає. На зустрічі з журналістами 8 травня він розповів, що Helsi — це лише медична інформаційна система, інтерфейс. Все інше – це Електронна система охорони здоров‘я, передає “УП. Життя”.

“Щодо флуду – кількості відвідувань, яких де-факто не було — ми їх бачимо. Ми виявляємо пацієнтів, яких приходило в тисячі разів більше за звернення, і починаємо реагувати досить серйозно”, — сказав міністр.

За його словами, нещодавня постанова МОЗ розблокує проведення моніторингу для Національної служби здоров’я України (НСЗУ) і допоможе вирішити питання флуду.

“Вони будуть в автоматичну базу відшиватись, показувати буде сама система, що там Ляшко кожного дня приходить на реабілітацію чи амбулаторний прийом, і якщо накопичено велика кількість таких Ляшко, воно зразу буде показувати, горіти червоним. Ми відправляємо бригаду, яка буде на місці розбиратись, що відбувається”, — сказав Ляшко.

Міністр додав, що в МОЗ очікують на запуск кабінету пацієнта. Ляшко каже, що у відомстві планували запустити смс-інформування пацієнтів про кожен візит до лікаря, де буде вказано, яку суму витрат покрила держава. 

“Наприклад, буде сповіщення, що ви були в лікаря і ваш візит компенсований державою для цього закладу на таку-то суму коштів. Щоб люди розуміли, що кожен візит і кожна послуга в системі охорони здоров‘я через програму медичних гарантій оплачується”, — пояснив він.

Утім, запровадити таку послугу досить дорого в умовах війни, зазначив міністр. Ляшко додав, що є кілька варіантів, як людина буде отримувати ці повідомлення: в “Дії” або в Helsi.

Зловживання зі сторони лікарів

У Міністерстві охорони здоров’я прокоментували ТСН.ua, що у процесі роботи лікарів із системою дані про візити можуть з’явитися і помилково, і можуть бути зловживанням зі сторони лікарів. За останнє передбачена відповідальність.

Зі сторони держави здійснюється систематичний моніторинг та верифікація даних в Електронній системі хорони здоров’я (ЕСОЗ). НСЗУ аналізує кожен запис та завдяки різним алгоритмам моніторингу, зокрема автоматичному, виявляє невідповідності та порушення між діагнозами та процедурами. За статистикою, близько 10% цільових записів знімаються з оплати.

“Такими засобами, які працюють на постійній основі, виявляються випадки внесення недостовірної інформації. За результатом чого надавач медичних послуг має повернути надмірно сплачені кошти, а НСЗУ може надіслати інформацію до правоохоронних органів”, — зазначили в МОЗ.

У міністерстві пояснили, що електронна система охорони здоров’я є дворівневою та складається з центральної бази даних (державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватні компоненти). Helsi — це одна з понад 35 таких МІС. Нині багато з них мають кабінет пацієнта, через який можна записатися на прийом до лікаря та бачити минулі візити, виписані направлення та рецепти. 

“Усі дані в системі є надійно захищені, регулярно проводяться перевірки безпеки. Вносити медичні записи до ЕСОЗ можуть виключно зареєстровані у системі користувачі — лікарі, які отримали відповідні права доступу. Лікар вносить дані про візит пацієнта, стан його здоров’я та призначення, підтверджуючи свої дії в системі власним електронним підписом, а отже — несе відповідальність за вірогідність внесеної інформації”, — прокоментували  в МОЗ.

НСЗУ має право відмовитися від договору із закладом в односторонньому порядку в разі систематичного порушення надавачем своїх обов’язків щодо внесення до системи медичної інформації. Також у випадку виявлених порушень здійснюється розслідування правоохоронними органами та притягнення до відповідальності в судовому порядку.

Якщо пацієнт помітив у своєму кабінеті в МІС інформацію про візити, яких не було, необхідно звернутися:

  1. До медзакладу, де вказаний візит. Головний лікар зобов’язаний зʼясувати, з яких причин такий запис був внесений та забезпечити його позначення у системі як “помилковий”.
  2. До технічної підтримки застосунку — представники МІС також сконтактують із закладом для отримання розʼяснень та коригування даних в ЕСОЗ.
  3. До НСЗУ з офіційною скаргою через форму у розділі “Громадянам” на сайті НСЗУ або за телефоном 16-77.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

22 Травня, Середа