«Це також булінг»: Міносвіти розповіло про неочевидні прояви цькування у школі
Міністерство освіти і науки України у понеділок, 2 грудня, розповіло про неочевидні прояви цькування у школі.
Відповідна інфографіка оприлюднена у телеграм-каналі відомства, пише Суспільне.
“Не все те булінг, що нам здається. Є безліч неочевидних форм знущань, принижень, переслідувань, тиску у школі”, — пояснили у Міносвіти.
У відомстві наголосили, що ефективна протидія булінгу — це постійне проведення превентивної роботи на загальношкільному рівні. Бо головне завдання — створити безпечне, дружнє до дітей освітнє середовище.
Висміювання, погрози, штовханина, псування особистих речей, переслідування чи образи — це булінг. Але він проявляється не тільки так.
Іноді булінг проявляється у щоденних систематичних дрібницях, які важко розпізнати, але які можуть руйнувати дитячу самооцінку та часто залишаються непомітними для дорослих.
Неочевидні форми булінгу не менш болючі, ніж фізичне чи відкрите словесне насильство.
Серед таких форм неочевидного булінгу:
Ігнорування або соціальне виключення
Сюди належать ситуації, коли однокласники ніколи не запрошують до гри або скасовують свої плани, якщо інша дитина висловила бажання взяти участь. Також якщо організовують “таємні групи”, де певних дітей вилучають зі спільної взаємодії.
Пасивна агресія
Систематичне використання сарказму або двозначних коментарів щодо інших може бути одним з неочевидних проявів булінгу. Так звані “жартівливі коментарі”, які ображають інших, можуть завдавати великої шкоди самооцінці дитини та розвивати комплекси неповноцінності.
Маніпуляції і контроль
Дуже часто діти можуть зіштовхнутися з прихованими способами примушення та негативного впливу через маніпуляцію й контроль через обман, психологічний тиск, перекладання відповідальності за вчинки інших.
“Якщо ти це не зробиш, ми більше не будемо з тобою спілкуватися”, — це тиск через дружбу, що систематично й негативно впливає на дитину.
Також до маніпуляцій можна додати ситуації, коли дитині “допомагають” надто нав’язливо, щоб спричинити в неї відчуття неспроможності чи слабкості .
Акцент на відмінностях
Дитині можуть постійно нагадувати про її соціальний статус, особливості зовнішності чи досягнення через “невинні” коментарі, які насправді спрямовано на глузування.
Пасивне сприяння булінгу
Ті, хто спостерігає, сміється чи будь-яким іншим способом заохочує дії кривдника, також беруть участь у булінгу. Тому навіть бездіяльність, ігнорування чи уникнення цієї ситуації є одним з його проявів.
Різні форми булінгу в школі можуть бути набагато складнішими для виявлення, додали у Міносвіти.
У відомстві закликали читачів телеграм-каналу поділитися у коментарях, що ще свідчить про токсичну поведінку дітей, щоб вирішити проблему разом.
6 червня 2024 року Верховна рада України в цілому ухвалила закон 6393-Д, який вносить зміни до ряду законів і визначає адміністративне покарання за булінг у позашкіллі. Зокрема, він має унеможливити жорстоке поводження з дітьми в закладах:
- фізичної культури і спорту;
- оздоровлення та відпочинку;
- культури;
- інших місцях і колективах, де перебувають діти.
Раніше адміністративна відповідальність за цькування уже була запроваджена в школах.