Як працюватиме чарівна формула взаємодії з бізнесом на місцевому рівні
Мер Нововолинська Борис Карпус прийшов у владу з бізнесу. У 22 роки він вперше став міським депутатом, чотири роки очолював управління інвестицій при міській раді Нововолинська, працював у податковій, а також розвивав фермерське господарство у Волинській області. Упродовж року навчався стратегічному плануванню у Польщі, вивчав досвід інших країн. Тож про взаємодію влади і бізнесу він знає не з книжок.
“Свого часу я мріяв, щоб у стосунках влади і бізнесу працювала чарівна формула – не заважати. На новій посаді я намагатимуся реалізовувати її в життя”, – зазначає він.
Що ж означає ця чарівна формула на практиці, які ж можливості з дерегуляції є у місцевої влади, як громадам знайти можливості для формування прозорих умов для бізнесу та інвесторів, дізнавалася LIGA.net у партнерському проєкті з ініціативою “Дерегулюймо разом!”, що впроваджується ГО “Аналітично-адвокаційний центр “Львівський регуляторний хаб” та “Центр громадської експертизи” за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку “Конкурентоспроможна економіка України” (USAID КЕУ).
З чого починати місцевій владі
В Україні нещодавно завершилися місцеві вибори і триває реформа децентралізації. Простими словами — відбувається передача повноважень та фінансів від органів державної влади до органів місцевого самоврядування. У червні 2020 року Кабінет Міністрів затвердив новий адміністративно-територіальний устрій базового рівня. Після місцевих виборів в Україні створено 1469 територіальних громад, які охоплюють всю територію країни.
З чого починати новим головам ОТГ та мерам? З прокачування вміння будувати діалог, що насправді є складним завданням для будь-якого управлінця в нашій країні та створення сприятливого бізнес-середовища, яке працюватиме на наповнення місцевого бюджету.
Керівник Львівського регуляторного хабу Тарас Хавунка давно займається питаннями місцевого економічного розвитку і наголошує, що починати треба з розробки адекватних і зрозумілих “правил гри” для підприємництва. Іншими словами, саме сприятливе регуляторне середовище здатне зробити громади привабливими для інвестицій, наповнити їх бюджети і стимулювати місцевих жителів і бізнес активніше вирішувати потреби населених пунктів.
“На жаль, органи місцевого самоврядування наразі поки недостатньо поінформовані про інструменти регуляторної політики, які дозволяють оздоровити бізнес-клімат в регіонах та створити сприятливі умови для економічного зростання”, — вважає він.
Наразі в рамках Ініціативи “Дерегулюймо разом!” експерти Львівського регуляторного хабу та ГО “Центр громадської експертизи” проводять аудит процедури прийняття регуляторних актів у 4 ОТГ Волині (Нововолинська ОТГ, Володимир-Волинська ОТГ, Смідинська ОТГ, Зимнівська ОТГ).
Для реалізації досягнутих домовленостей по пілотному впровадженню інструментів кращого регулювання в громадах Волині, одразу після місцевих виборів мер Нововолинська Борис Карпус провів “круглий стіл” з представниками бізнесу, депутатами міської ради та працівниками виконавчого комітету для обговорення напрямів економічного розвитку і збільшення інвестиційної спроможності міста.
Попереду – розробка стратегії, створення інвестиційного паспорту та аудит комунальних підприємств. У 2021 році мер Нововолинська хоче презентувати перші інвестиційні промоції. Вже зараз він бачить можливості для створення партнерських відносин між бізнесом та громадою.
“Ми готові розвивати дух підприємництва та боротися за інвестора. У нас вже є земельна ділянка на 20 га, яку плануємо віддати під індустріальний парк”, — зазначив він.
Проте далеко не всі молоді громади розуміють, як налагодити комунікацію з бізнесом, які ключові завдання по дерегуляції перед ними стоять, а головне, які інструменти існують для цього в органів місцевого самоврядування.
“Місцевій владі важливо комунікувати з мешканцями та бізнесом, варто стати містком, який зв’язує усі сторони процесу прийняття рішень. Часто місцеві громади не усвідомлюють свої інструменти для створення сприятливих умов роботи бізнесу. Тому відчувається запит на підвищення інституційної спроможності громад”,— вважає співзасновниця ГО “Асоціація місцевого самоврядування Прибужжя” Оксана Киричук.
В Україні є організації, які готові допомогти місцевій владі у вирішенні таких завдань. Саме надання такої прикладної допомоги є ключовим завданням Ініціативи “Deregulate together! Платформи оновлення бізнес-клімату та розвитку підприємництва”, яка реалізується двома громадськими організаціями – аналітично-адвокаційним центром “Львівський регуляторний хаб” та Центром громадської експертизи за підтримки програми USAID КЕУ.
Ключовим завданням “Deregulate together” є підвищення обізнаності як органів самоврядування так і бізнес-асоціацій та інших організацій підтримки підприємництва про концепцію “локальних платформ ефективного регулювання” — комунікаційних майданчиків між владою, бізнесом та громадою, на базі яких можуть розроблятись більш ефективні регуляції, що ґрунтуються на залученні широких кіл стейкхолдерів та балансуванні їх інтересів.
В Україні вже успішно працюють дві такі платформи – Львівський регуляторний хаб та проєкт “Відкрита регуляторна платформа” у Вінниці. Інші регіони можуть також ефективно використовувати ці інструменти і алгоритми для підтримки економічного розвитку та підвищення своєї конкурентоспроможності і робота з місцевою владою у Нововолинську та інших ОТГ Волинської області є тому підтвердженням.
Якими ж є результати роботи таких майданчиків і чи справді вони корисні?
Львівський регуляторний хаб почав діяльність у 2016 році як студентська ініціатива, а сьогодні це аналітично-адвокаційний центр, який активно працює над покращенням регуляторного середовища регіонів через надання практичної допомоги органам влади та місцевого самоврядування у реалізації регуляторних функцій і вже налагодив співпрацю з понад 70 громадами по всій території країни.
Хаб успішно впроваджує кращі практики антикорупційної та регуляторної експертизи в країні, зокрема навчає основам регуляторної політики для представників органів місцевого самоврядування, здійснює моніторинг нормативно-правової бази. Серед найбільш актуальних питань для Львова, у обговоренні та вирішенні яких брали участь експерти хабу, – організація паркування у містах, розміщення літніх майданчиків закладами громадського харчування, інвентаризація основних засобів та земель у об’єднаних територіальних громадах, розподіл коштів між бюджетами сіл-членів ОТГ.
Ці проблеми є актуальними практично для всіх мерів міст та голів ОТГ.
“Нам цікаво брати участь у таких проєктах, бо це сприяє прозорості прийняття рішень, збільшенню прибутків бюджету, посилює інституційний розвиток громади та вчить нас ефективно користуватися ресурсами”, — зазначив мер Нововолинська Борис Карпус.
Децентралізація і дерегуляція прибирає бар’єри для бізнесу і підприємницької діяльності – зайві дозволи, інстанції, надмірний контроль. Так формується довіра і здорове суспільство, яке готове відповідати за економічний розвиток своєї громади. Але щоб скористатися перевагами реформи органам місцевого самоврядування треба спочатку їх вивчити та навчитися інструментам і механізмам їх застосовування.
Саме про це можна дізнатись з 4-х відео навчального курсу, присвяченого модельним практиками оновлення бізнес-клімату та інструментам регуляторної політики.
Повні версії відео усіх чотирьох навчальних курсів можна знайти тут.
Долучайтеся та використовуйте нові можливості для розвитку своїх громад.
Цікаво:як буде застосовуватись ця “чарівна формула” на практиці?