«Я думав, що ми вже мертві»: бортпровідник, що вижив після падіння літака у Казахстані, розповів подробиці авіатрощі
Бортпровідник літака «Азербайджанських авіаліній», який вижив після авіатрощі 25-го грудня поблизу казахстанського міста Актау, розповів про те, що відбувалося на борту після удару ззовні та до моменту падіння.
Про це Зульфугар Асадов розповів APA TV, цитує Media.Az, пише Громадське.
Він сказав, що під час рейсу до Грозного позаштатна ситуація на борту літака виникла ще до моменту аварійної посадки. Під час заходу на посадку екіпаж побачив, що аеропорт огорнув «дуже густий туман».
Капітан почав зниження, але через погану видимість три спроби посадити літак були марними. Тоді літак вирішив прямувати до найближчого аеропорту.
«Але в цей момент ззовні літака долинув дивний звук. Я одразу вийшов у салон разом із колегою Айдан Рагімлі. Ми побачили, що серед пасажирів розпочалася паніка», — пригадав Асадов.
Пасажирів почали заспокоювати та просили пристебнути ремені.
«У цей момент унаслідок удару, що стався із зовнішнього боку літака, я зазнав порізу руки. Я взяв рушник і перев’язав руку, затягнув тугіше. Айдан мені допомогла. Ми продовжили політ. Я сказав, щоб Айдан сіла на своє місце, а я зайняв своє. Після цього командир екіпажу вирішив змінити місце висадки з водної поверхні на сушу», — розповів чоловік.
Він пояснив, що командир був змушений піти на екстрену посадку, оскільки була порушена робота двигуна літака. Це було б небезпечно робити на воді: літак просто розірвало б на частини. Як наголосив бортпровідник, і екіпаж, і пасажири діяли згідно з інструкцією.
Асадов спростував інформацію від низки російських ЗМІ про те, що під час польоту вибухнув балон: «Це неправда. Якби щось трапилось із кисневим балоном, то літак розірвало б на частини. Інформація про те, що на борт пронесли газовий балон, теж не відповідає дійсності. […] Ця трагічна ситуація виникла внаслідок зовнішнього впливу на літак».
Якщо не брати до уваги час у шляху від Баку до Грозного, то, за його словами, у польоті борт провів близько години. Пілоти намагалися утримати літак без втрати висоти.
За його відчуттями, спершу землі торкнулося переднє шасі літака. Якби літак одразу повністю торкнувся смуги, то, можливо, ніхто не залишився б живим, додав чоловік.
«Коли землі торкнулося переднє шасі, літак розірвало на дві частини, передня кабіна повітряного судна відлетіла. Я був у свідомості попри те, що спливав кров’ю, але було дуже складно дихати. Ми з Айдан лежали біля дверей, я спробував їх відчинити. Після проникнення повітря в частину салону, що залишилася, стало легше. Ми почали допомагати пасажирам і разом із ними вибиратися з літака. На виході на нас чекала рятувальна бригада», — розповів він.
Асадов наголосив, що не сподівався вижити після падіння літака: «Коли ми впали на землю, я думав, що ми вже мертві. Бо була сильна тряска. Наче все тіло трясло. Я не сподівався вижити. Слава Аллаху, я вижив. Шкода, що членам нашого екіпажу та іншим пасажирам так не пощастило. Ми вижили завдяки героїзму нашого командира екіпажу та другого пілота».
Що сталося з літаком?
25 грудня літак Azerbaijan Airlines виконував рейс зі столиці Азербайджану, Баку, до російського міста Грозний (Чеченська Республіка). Утім, кілька разів змінивши маршрут, він упав поблизу казахстанського Актау. У результаті загинули 38 людей на борту.
У росавіації попередньо стверджували, що аварія сталася через зіткнення з птахами. За даними аеропорту Грозного, літак через туман перенаправили до Махачкали, а звідти — до Актау. Утім, аналітики називають ці версії сумнівними.
Хоч того ранку над регіоном і справді був туман, аеропорт Грозного тимчасово закривали через оголошення плану «Килим» на тлі атак безпілотників. Моніторинговий портал Flightradar24 заявив, що після підльоту до району Грозного дані про траєкторію польоту літака були викривлені — ймовірно, через заглушення сигналу GPS та підміну даних.
Також соцмережами поширилися кадри хвостової частини літака — на обшивці видно сліди, ніби від елементів ураження. OSINT-аналітики стверджували, що вони схожі на сліди від ЗРК «Панцир». Інші ж блогери поширювали думку, що це могли бути пошкодження від каміння під час падіння.
Казахстанські ЗМІ з посиланням на управління охорони здоров’я Мангистауської області повідомляли, що на борту міг статися вибух. Про вибух говорять і ті, що вижили під час аварії. Поліція порушила кримінальну справу за фактом аварії літака.
У росії та Казахстані закликали не поспішати з висновками. Тим часом, за даними ЗМІ, попереднє розслідування Азербайджану показує, що причиною авіатрощі є російська ракета, яку могли запустити для відбиття атак безпілотників. Це саме стверджує начальник ГУР МОУ Кирило Буданов.
За даними Reuters, в Азербайджані не стверджують, що літак збили навмисно, однак очікують від російської сторони «зізнань».