Нововолинці не використовують свого права на електронні петиції: громадська байдужість чи страх бути не почутими
Електронні петиції – новий спосіб взаємодії громадян із владою, який надає можливість звернути увагу чиновників на болючі питання конкретного міста чи селища. В Європі та світі уже давно активно ведеться така практика і має позитивний результат. Наскільки ж ефективна ця система для України і як українці, зокрема жителі міста Нововолинська, використовують своє право?
У липні 2015 року Верховна Рада прийняла зміни до статті 5 Закону України “Про звернення громадян” і особливою формою колективного звернення громадян до Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів та органів місцевого самоврядування стала електронна петиція. В жовтні того ж року було створену єдину систему місцевих петицій в рамках програми “Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади” (далі – e-dem.in.ua). Програма створена для покращення якості послуг та доступу громадян до інформації, підвищення прозорості та підзвітності органів влади завдяки застосуванню ними нових технологій, зміцнення ролі громадянського суспільства та просування е-демократії.
На сьогодні в e-dem.in.ua зареєстровано близько 150 місцевих громад і для багатьох із них електронні петиції стали ефективним способом для вирішення важливих питань. У Волинській області до системи приєднанні такі міста як Луцьк, Ковель, Володимир-Волинський , Нововолинськ, Ратне та селище Благодатне. Однак, попри те, що громадянам надали таку можливість взаємодії з органами місцевої влади, не всі активно користуються цим правом, або й взагалі не використовують його.
В містах Вінниця, Чернігів, Чернівці, Луцьк, Суми постійно подаються е-петиції, є завжди відкриті теми і збираються підписи. Проблеми громадян намагаються вирішувати, тому вони прийняли позитивно даний спосіб спілкування із органами влади.
Із запровадженням системи електронних петицій у місті Нововолинську, його жителі подали аж шість таких, причому це за 2016 рік. У цьому році не було жодної е-петиції. Для порівняння, у Володимир-Волинську було зареєстровано 14 е-петицій, в тому числі дві цього року. З аналізу е-петицій обох міст, найбільше питань піднімають щодо благоустрою міст та будівництва, охорони правопорядку та житлово-комунального господарства.
Після приєднання Нововолинська до системи електронних декларацій, місцеві жителі активно скористалися наданою їм можливістю донести свої пропозиції, прохання та зауваження до місцевих органів влади. Так, у квітні 2016 року зареєстровано п’ять е-петицій, які стосувалися благоустрою та будівництва міста, економіки та фінансів, житлово-комунального господарства та освіти. Зокрема, теми звернень були наступні:
- Місця для відпочинку Нововолинців
- Добудувати дорогу на 5 м-н, яка веде до міста
- Дозвіл на автономне опалення
- Безкоштовне харчування у дитсадках та школах дітей демобілізованих учасників АТО
- Запровадити систему електронних закупівель Prozzoro у Нововолинській міській раді
На усі були надані відповіді та дві з них отримали позитивний результат. У 2016 році виділено 400 тисяч гривень для закінчення будівництва дороги по вулиці Некрасова і дорога була побудована. Питання про організацію харчування вихованців дошкільних навчальних закладів – членів сімей учасників антитерористичної операції винесено на розгляд чергової сесії Нововолинської міської ради та за її рішенням безкоштовне харчування було встановлено для учнів – дітей як мобілізованих у зону АТО, так і демобілізованих.
Ще одним – крайнім, але сподіваємося не останнім, зверненням у такий спосіб стало прохання про виділення приміщення для дітей з особливими потребами. Громадська організація “Світ для дітей” неодноразово зверталася до міської влади з проханням виділити достойне приміщення, але питання так і лишалося відкритим.
За цей рік у місті Нововолинську не було зареєстровано жодної е-петиції. У селищі Благодатному взагалі не користувалися таким видом звернення. Виникає питання, чому населенню не цікавий даний спосіб комунікації з владою. В нашій країні е-петиції мають консультативний характер, але вони можуть стати дієвим способом впливу на роботу місцевої влади.
Електронна петиція – це перш за все зручний спосіб подання пропозицій і зауважень, адже достатньо лише натиснути на значок “створити петицію” і так само просто натиснути “підписати петицію”. На жаль, людям значно простіше написати коментар на фейсбук і розкритикувати місцеву владу. А можливо вони просто зневірені в будь-яких способах впливу на рішення чиновників?