Ремонт за мільйони в Овадному: чергова «схема» чи фінансовий хаос?
У селі Овадне вже другий рік триває капітальний ремонт громадського-побутового корпусу Володимир-Волинського центру професійної освіти. Однак, навколо цього проекту та його фінансування кояться досить дивні речі. Підрядна організація спочатку за декілька місяців по актах освоює понад 14 млн грн, призупиняє будівництво через начебто «погані погодні умови» і вже за рік – поспіхом довиконує роботи на понад 1 млн. Усе б нічого, та днями Володимир-Волинський центр професійної освіти «роздув» кошторис проекту ще на 6,5 млн грн. І це при тому, що мова йде про ремонт корпусу технікуму, де як кажуть у селі – на 40 дітей – 47 педагогів.
Однак про все – по черзі. Розбирався у ситуації Інсайдер.
14 липня 2023 року Володимир-Волинський центр професійної освіти оголошує відкриті торги з особливостями на закупівлю робіт. Предмет закупівлі – «Капітальний ремонт (аварійно-відновлювальні роботи) громадсько-побутового корпусу Володимир-Волинського ЦПО по вул. Молодіжній, 43, с. Овадне».
Вартість була озвучена у 16 364 087 грн. Джерело фінансування закупівлі – кошти, що передаються із загального фонду бюджету області до бюджетного розвитку.
Станом на лютий 2023 року Володимир-Волинський центр професійної освіти просив на цей проект 12 500 000 грн.
Термін виконання проекту по закупівлі, яка не передбачала поділу на лоти – до 31 грудня 2023 року, тобто 5,5 місяців.
Згідно технічної специфікації, проектом планувалось: улаштування цементної вирівнювальної стяжки, монтаж мінераловатних плит, демонтаж засклених віконних рам (338 м.кв. або 80 віконних коробок), демонтаж дверних коробок (6 шт), встановлення металопластикових відкривних вікон (338 м.кв.) встановлення дверей (13,8 м.кв.), шпаклювання відкосів.
Таким чином, переможцем було визнано єдиного учасника – ПП «Нова Аркада», яке запропонувало виконати всі роботи за 13 113 051 грн.
І головне обіцяли виконати все – вчасно.
Ще до оголошення результатів закупівлі, у багатьох виникли питання. Так, до прикладу ТОВ СМ-Рембуд 18-го липня подало вимогу про усунення порушення вказавши на 5 ознак дискримінації в тендерній документації. Однак замовник не задовольнив вимог і не надав пояснень.
Окрім цього, у зв’язку з отриманням інформації від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області розпочало моніторинг. Порушень зрештою не виявила… Однак, в документах ми відшукали експертний звіт від 13.04.2023 на проектну документацію. Виявилось, що з самого початку загальна кошторисна вартість проекту капітального ремонту складала 17 081 569 грн.
В межах проекту – низка робіт, які не «вміщались» в одну закупівлю. Виявляється проект мали розділити на дві черги. Спочатку планували утеплити приміщення і перекрити дах, а вже потім – міняти вікна і двері.
В межах проекту – низка робіт, які не «вміщались» в одну закупівлю. Виявляється проект мали розділити на дві черги. Спочатку планували утеплити приміщення і перекрити дах, а вже потім – міняти вікна і двері.
Тут же прописали умову, що за погодженням сторін, замовник після підписання договору може перерахувати підряднику аванс в розмірі не більше 30% вартості річного обсягу робіт.
А ось тут детальніше про те, як освоювались кошти.
*****
Згідно з інформацією про рух коштів через казначейство, яка розміщена на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів Spending, то за проєкт очевидно вже сплачена значно більша сума. Вказавши в пошуку ЄДРПУО платника Володимир-Волинського ЦПО, а в графі отримувач – ПП «Нова Аркада», вказавши ID закупівлі з майданчика ProZorro ми відшукали усі транзакції, здійснені в рамках проекту по капітальному ремонту громадсько-побутового корпусу у с.Овадне.
8 оплат пройшло у 2023 році і 2 оплати – в 2024 році.
Цікавим є той факт, що дві перші проплати на однакові суми у 3 933 915,48 мають однакове призначення платежу, проте зовсім різні номери трансакцій, що свідчить про те, що це різні перерахунки коштів, але просто на однакові суми:
- 29.08.2023 3 933 915.48 (№ трансакції 263335865);
- 02.09.2023 3 933 915.48 (№ трансакції 263511504).
Вочевидь мова йде саме про ті 30% авансу, які вказували у договорі.
Тож загалом згідно усіх трансакцій в Єдиному вебпорталі використання публічних коштів за 2023 рік Володимир-Волинський центр професійної освіти перерахував ПП «Нова аркада» 17 931 538,88 грн.
Вже по завершенні всіх оплат в минулому році, замовник та виконавець робіт 29.12.2023 р. чомусь укладають додаткову угоду №1 до закупівлі. У ній чітко звітують, що проект виконано не на 17 931 538 грн, а на суму 12 029 815 грн.
А це – на 5 901 723 грн більше, ніж сумарно оплачених по системі Spending.
Та навіть, якщо не враховувати саму першу оплату у 3,9 мільйонів, яка повторюється двічі, то сума перерахованих з рахунків Володимир-Волинського центру професійної освіти коштів становить 13 997 621 грн.
А тому виникає питання: за які акти виконаних робіт відбулась оплата, якщо вони самі звітують про те, що виконали робіт лише на 12 млн грн? При тому, що фірма не встигала завершити проект вчасно і саме для цього уклали додаткову угоду.
«У зв’язку з виникненням несприятливих погодних умов, що не дало технологічної можливості виконання передбачених договором робіт у визначені, строки, виникла необхідність продовжити строк дії договору про закупівлю та строк виконання зобов’язань щодо виконання робіт», – йдеться в обґрунтуванні додаткової угоди.
Мовляв, через несприятливі погодні умови залишились незавершеними роботи на загальну суму 1 083 236, 60грн.
Зрештою, додаткову угоду підписали обидві сторони, продовживши його дію до 31.12.2024р. Зауважте – це відбулось торік наприкінці грудня, однак за роботу переможець закупівлі у 2024 році чомусь взявся вже аж у серпні. Вочевидь, коли «покращились погодні умови». Тож ПП «Нова Аркада» оперативно освоїла залишок коштів – 1 083 235 грн.
Тож загалом по першій закупівлі, на капітальний ремонт громадсько-побутового корпусу Володимир-Волинського центру професійної освіти по вул.Молодіжній, 48 у с.Овадне освоїли вже 19 014 774,59 грн.
І аж ніяк не 13 113 051 грн, як обіцяло ПП «Нова Аркада» на початку закупівлі. Яким чином вартість проекту зросла майже на 6 млн, які вже встигла освоїти фірма-виконавець за інформацією по платежах, оприлюднених на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів Spending – лишається тільки здогадуватись…
*****
Однак, і на цьому проект, який не планували розділяти на лоти, досі не завершився. Для цього керівництво Володимир-Волинського центру професійної освіти на кінець 2024 року – 2 грудня вирішило оголосити нову закупівлю на капітальний ремонт, а точніше аварійно-відновлювальні роботи громадсько-побутового корпусу по тій же вул.Молодіжній, 48 у с.Овадне.
Обсяг фінансування – 6 555 405 грн. Термін виконання – до 31.12.2025 р.
Замість тендеру, в умовах воєнного стану, тендерний комітет Володимир-Волинського центру професійної освіти провів закупівлю без використання електронної системи шляхом укладання, так би мовити, «прямого договору» з виконавцем робіт. Обґрунтували це тим, що виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, в того самого виконавця робіт – ПП «Нова Аркада».
Обидві сторони чомусь так поспішали провести закупівлю, що без офіційного оголошення результатів, заздалегідь або ж заднім числом підписали договір №2 – 28.11.2024 р. Саме це і передбачає такий вид, як закупівля без використання електронної системи.
У договорі є аналогічний попередньому – пункт 4.1 щодо порядку здійснення оплати: за погодженням сторін, Замовник після підписання договору може перерахувати Підряднику аванс в розмірі не більше 30% вартості річного обсягу робіт.
Згідно календарного плану виконання робіт та графіку фінансування, попри те, що закупівля відбулась 2 грудня – підрядна організація поспіхом ще в листопаді приступила «по документах» до ремонтних робіт. Відразу ж з вказаною сумою – 526 892 грн. Ще 2 000 000 грн ПП «Нова Аркада» має освоїти в грудні.
Варто зауважити, що мова йде переважно про виконання зовнішніх робіт – на теплових і каналізаційних мережах. І це у листопаді та грудні, коли значно погіршуються погодні умови і знову ж таки… після чергового перерахунку 30% авансу, це може стати причиною для укладення додаткової угоди і продовження терміну виконання основного договору на капітальний ремонт приміщення.
Чому такий поспіх в закупівлях, авансах та розрахунках? Тому що «на носі» – завершення бюджетного року і всі поспішають закрити «хвости», аби не повертати кошти бюджетам різних рівнів чи марудитись з казначейством, яке зазвичай з 25-го грудня ледь не по 17 січня йде на новорічні канікули.
*****
Як писали місцеві ЗМІ, ПП «Нова Аркада» яке визнали переможцем, є відомою будівельно-реставраційною фірмою, яку називають «топ-будівельником для місцевого управління освіти». Вона створена у 2001 році у місті Нововолинськ. Статутний капітал – всього лишень 5 000 грн. Керівник ПП «Нова Аркада» – Ігор Новосад є знаним реставратором та будівельником.
Із прізвищем Новосад пов’язані й інші фірми і не лише будівельного напрямку. Наприклад, ЖБК «Нововолинськ», ПП «Волинь-РБУ», ПП «Реммерс і ЗУ». У 2015 році Ігор Новосад балотувався до Волинської обласної ради від блоку Петра Порошенка «Солідарність». Свого часу місцеві ЗМІ писали, що більшість тендерів та закупівель, які виграє ця фірма – зі сфери освіти:
«Управління освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради дуже тісно співпрацює з приватним підприємством «Нова Аркада». За період з 2016 по 2020 рік ця компанія виконала 11 ремонтів шкіл та навчальних закладів на замовлення управління освіти на загальну суму понад 14 млн.грн».
Довгий час у Володимирі та громадах району була головою тендерного комітету управління освіти Ольга Лакиш, яка у 2015 році стала очільником Нововолинського міського осередку БПП і також балотувалась від цієї політ сили до Волинської обласної ради. На минулих виборах вона пройшла від партії ЄС в депутати Нововолинської міської ради, однак у травні 2024-го – склала повноваження.
Цікавим також є той факт, що саме ПП «Нова Аркада» є виконавцем робіт ще у кількох досить дивних тендерах.
*****
У липні 2024 року ця будівельна фірма виграла закупівлю, оголошену Волинським обласним притулком для дітей на суму 1 107 601 грн. Предмет закупівлі – «Поточний ремонт приміщень під споруду цивільного захисту (найпростіше укриття) будівлі в м. Рожище».
Термін виконання робіт – до 31 грудня цього року. По цій закупівлі з фірмою вже розрахувались і усі роботи оплатили. Однак в день останньої проплати 29.11.2024 року керівництво притулку оголосило і відразу провело нову закупівлю на завершальні роботи в сумі 553 231 грн. Виконавцем робіт знову буде ПП «Нова Аркада», та роботи за новим договором фірма має виконати до 20 грудня 2024 року.
Себто виходить, що за основною закупівлею на 1,1 млн грн роботи мають виконати до 31 грудня, а завершальні роботи, за які довелось доплатити ще півмільйона – до 20 грудня.
Журналісти відвідали заклад і переконались в тому, що усі роботи дійсно виконані і притулок для дітей має гарні та комфортні умови для перебування в укритті. Директор підтвердив, що давно просив в обласної влади коштів на ремонт підвального приміщення, оскільки тут заклад з цілодобовим перебуванням дітей і під час тривог уночі – діти вимушені були сидіти в сирому приміщенні. Тепер тут встановлені ліжка, змуровані стіни, встановлено гарну вентиляційну систему і санвузли.
*****
Ще один проект, що затягнувся у часі – капітальний ремонт (аварійно-відновлювальні роботи) котельні Володимир-Волинського центру професійної освіти в іншому відділенні у смт Локачі. Ще 13 червня 2023 року приватне підприємство «Нова Аркада» було визнане переможцем у закупівлі на суму 2 860 716грн. Роботи мали завершити до 31 грудня 2023 року. Згодом вартість виконання робіт зменшилась на 263 502 грн.
Проте, проаналізувавши усі проплати Володимир-Волинського ЦПО підприємству «Нова аркада» через Єдиний вебпортал використання публічних коштів Spending, стає очевидним те, що цей проект фінансували ще у 2022 році до офіційного проведення закупівлі.
Починаючи з 3 листопада по 28 грудня 2022 року освітня установа перерахувала будівельній компанії 3 136 707грн, здійснивши 9 оплат окремими транзакціями на різні суми.
Призначення платежу – «Кап.рем.котельнi по вул.Героїв Майдану 33 “Г”;акт№4/1 вiд 21.12.2022р.та дог.№6 вiд12.10.2022р».
Однак про який саме договір йде мова – незрозуміло. Адже закупівля послуг по цьому проекту до червня 2023 року – не проводилась.
Зрештою, вже після проведення закупівлі та підписання договору №1 від 8.06.2023 р., попри обіцяне «зменшення вартості робіт на 263 502 грн», лише за минулий рік Володимир-Волинський центр професійної освіти перерахував фірмі «Нова Аркада»2 801 032 грн.
Тож загалом за 2022-2023 роки на проект капітального ремонту котельні у смт Локачі було перераховано 5 937 739 грн.
Як розповів директор освітнього закладу Леонід Гомон роботи вже давно завершені і освітній заклад отримав гарне приміщення де встановили сучасний твердопаливний котел.
Нарікань на роботи тут не мають, однак розповісти про процедуру закупівлі та освоєння коштів – Леонід Гомон відмовився, мовляв, хоч він і керує закладом – усі ці питання вирішував директор Володимир-Волинського центру професійної освіти Юрій Мозоль.
*****
Журналісти видання також відвідали і Оваднівське територіально відокремлене відділення ЦПО, аби пересвідчитись у тому на якому етапі проект капітального ремонту приміщення. Директор Володимир Пашко спочатку не мав бажання показувати ані укриття, ані приміщення де відбуваються будівельні роботи. Він спочатку зробив екскурсію по гуртожитку, який торік ремонтували своїми силами викладачі. Зрештою, показав не надто облаштоване укриття і лише після тривалих настоювань журналістів, яких він водив за носа по усіх закутках, Володимир Пашко показав саму будівлю.
Володимир Пашко розповів, що у закладі навчається 200 здобувачів освіти на бюджетній формі і 6 здобувачів – за кошти фізичних осіб. На території Оваднівського колишнього профліцею розташовано цілий комплекс споруд, дві з яких перебували в аварійному стані. Так, зокрема, чоловічий гуртожиток за його словами наврядчи підлягатиме ремонту. Однак декілька років тому керівництво центру професійної освіти вирішило провести капітальний ремонт корпусу в якому розташована їдальня, спортивний зал, актова зала і бібліотека.
Володимир Пашконе маючи іншого виходу – провів екскурсію і показав не лише новозбудовані перестінки, встановлені вікна, а й утеплений та відремонтований дах. На момент приїзду журналістів у приміщенні працювало декілька робітників, які займались каналізацією.
До фінішу, вочевидь, ще дуже довго, адже ні оштукатуренням стін, ні підлогою тут ще ніхто не займався.
Однак назвати жодної суми Володимир Пашко не спромігся. Мовляв – усі питання з приводу тендеру та витрачених коштів – до «начальства» – директора Володимир-Волинського центру професійної освіти Юрія Мозоля.
*****
Тож журналісти видання попрямували до директора Володимир-Волинського центру професійної освіти який є розпорядником коштів. Щоправда «зловити» на робочому місці директора Юрія Мозоля вдалось не з першого разу. З очевидним небажанням він таки поспілкувався з журналістами, однак відразу ж назвав їх дилетантами без відповідної освіти.
Коли ми попросили показати акти виконаних робіт по капітальному ремонту бідівлі корпусу Оваднівського професійного ліцею – почули від Юрія Мозоля категоричну відмову:
«Вам? На якій основі я маю показувати? Ви взагалі не розбираєтесь! Ви не спеціаліст! Ви яку освіту маєте? Ви взагалі відношення до економіки не маєте! 3 професійні служби мене перевіряють і таких фактів не виявили, те що ми заплатили раніше ніж виконані ці роботи. 0,0 копійок – все зійшлось. До мене претензій немає», – запевняв Юрій Мозоль.
Він розповів, що по обох закупівлях (Оваднівське і Локачинське відділення) відповідні служби проводили перевірки і він надав їм 1630 копій документів.
«Вчора було 16 число (станом на день розмови з директором) і вчора в мене був останній день третьої перевірки по цих двох об’єктах. Першу проводив БЕБ – 3 місяці, другу проводила поліція з прокуратурою і СБУ, 3-го числа почалась перевірка аудитслужби – бивше КРУ. Я вже тисяч 4 дав копій документів по цих двох об’єктах. Всі оплати, які були здійснені фірмі, яка виграла тендер, були тільки здійснені по актах виконаних робіт. Те що було заплановано на якийсь період до кінця року використання коштів – вони були повністю освоєні. Мається на увазі – фірма виконала роботи, акти виконаних робіт є і за них вона отримала гроші. Наперед ніхто ніколи не платить ні копійки», – запевняв директор Володимир-Волинського центру професійної освіти.
Коли журналісти навели суми в 17 931 538 грн і запитали на підставі чого здійснили понад 5 мільйонів гривень оплати – Юрій Мозоль заявив:
«Значить ви неправильно все підрахували, значить ви все не бачите. Це приміщення щоб зараз відновити, відбудувати і здати в експлуатацію з тою метою, яку воно має виконувати, там я не знаю скільки мільйонів… я навіть ПКД не робив. На ПКД ніхто мені не виділить коштів. Ну ви уявляєте яка там сума має бути, щоб запустити взагалі. Зараз були перевірки – відкопували блоки, переміряли товщину пінопласту, канцелярськими ножиками колупали плівку і мінвату – все зійшлося».
Однак, як ми не просили показати хоч якийсь документ – акт чи протокол, який би засвідчив результати таких перевірок – пан Мозоль нам їх так і не надав. Мовляв, перевіряючі служби не мають права надавати директору, який проводив закупівлю і є відповідальний за реконструкцію і оплату будівельних робіт – якісь результати перевірки.
Коли ми спробували уточнити по тендеру на додаткові роботи – директор поспішив закрити журналістам рота…
«Дослухайте! Так це приміщення знаходилось в такому стані – воно вже лягало. Мало того що з потолка текла вода і стіни скрив повністю грибок, розрушилось по 7-11 рядів цегли… ще рів-два і плити лягли б всередину. Тому перший наш запит і перша сума була для того щоб зробити ПКД і спасти будівлю від розрушення. Це само нова, само хороша будівля де другий за розмірами в області спортзал. Треба було перекрити покрівлю, відбудувати стіни, збити всю штукатурку і замінити вікна. Оце що ви говорите – до кінця року має бути зроблене, але гроші ще не заплачено. Гроші не перехідні – вони згорають. Тому ми маємо це зробити».
І тут він згадав про додаткові угоди. Однак, усі додаткові угоди, які укладались в рамках тендеру – були на продовдення термінів виконання робіт, а не на збільшення обсягу. Зрештою, чіткої суми за всі роботи – Юрій Мозоль назвати не спромігся, мовляв – не робили загальної ПКД.
«Скільки треба ще грошей щоб це завершити – ми не щитаємо. Бо для того щоб пощитати – треба ПКД, а за ПКД треба заплатити гроші. Нам так виділяють гроші – тендер пройшов на 6,5 – виділили тільки 2,5 мільйони. Коли виділять остальні і чи виділять – ми не знаємо. Ніхто не бачив – ви побачили ці 4 мільйони. Всі оплати по тендеру проводяться виключно на підставі акту виконаних робіт», – констатував директор Володимир-Волинського ЦПО.
Таким чином, чіткої відповіді на конкретно поставлені питання журналісти не отримали, як і актів виконаних робіт на підтвердження платежів, які проведені і оприлюднені на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів Spending.
Щоправда, Юрій Мозоль пообіцяв надіслати журналістам короткий аналіз по цих закупівлях. Задекілька днів на електронну пошту дійсно прийшов документ від Володимир-Волинського ЦПО.
У документі на офіційному бланку вказано, що сума договору на виконання капітального ремонту становить загалом 13 113 051,6 грн. Начебто у 2023 році було виконано робіт і оплачено всього лише 12 438 872 грн.
Варто зауважити, що попри слова Юрія Мозоля, що для того аби завершити будівництво і назвати конкретну суму у скільки це обійдеться – необхідно зробити проектно-кошторисну документацію, за яку треба заплатити гроші – на її виготовлення все ж таки пішло 219 072 грн. Як і на технічний нагляд – 137 тис і авторський – 17,8 тис. грн. Експертиза ПКД обійшлась у 36,4 тис грн. Усе – як того вимагає процедура та законодавство. Тут не посперечаєшся.
Однак, у словах директора та цифрами в документах – очевидні розбіжності.
Те саме стосується і робіт, які проводились і оплачувались у 2024 році. В документі вказано, що за капітальний ремонт згідно актів виконаних робіт сплачено 1 083 235 грн.
Таким чином, дирекція Володимир-Волинського центру професійної освіти запевнила: загальна сума витрат по капітальному ремонту корпусу в с.Овадне становить 13 552 447,71 грн. І це в той час, як згідно усіх проведених трансакцій, замовник вже перерахував фірмі-виконавцю ПП «Нова Аркада» сумарно – 19 014 774,59 грн.
Тож питання про те, де взялись такі суми і за які роботи вони були сплачені – лишається відкритим. Слова директора Юрія Мозоля– дещо не збігаються з цифрами, наведеними у Єдиному вебпорталі використання публічних коштів Spending та з інформацією щодо розрахунків по капітальному ремонту корпусу в с.Овадне, яку він же і надіслав.
Не збігаються не мало, не багато – аж на 5 462 326 грн.