Чому втрати у будинках і хто має платити за небаланс: роз’яснення від Володимирводоканалу
КП «Володимирводоканал» роз’язнив що таке «небаланс», звідки він береться та хто має за нього платити.
Про це інформують на сторінці підприємства у фейсбуці.
Уявімо ситуацію: ви у компанії друзів зайшли у кафе на чай. Вам приносять його у скляному чайнику, і кожен наливає собі стільки, скільки вип’є. Наприкінці офіціант надає рахунок. Йому не цікаво, хто скільки випив, і як платитиме, також неважливо, скільки лишилось у чайнику, для нього головне – отримати оплату.
Щось подібне відбувається із водопостачанням. Водоканал постачає воду у будинок, де ведеться її облік, і раз у місяць виставляється рахунок за споживання. Тобто, вся вода, що зайшла, має бути оплачена, утім числі й небаланс (різниця).
Що таке «небаланс»?
«Небаланс» – різниця між об’ємом води, яка зайшла у будинок, і тим об’ємом, який сумарно показують квартирні лічильники мешканців будинку. Якщо сума показників квартирних лічильників менша, ніж той об’єм, що зайшов у будинок згідно з показниками загальнобудинкового лічильника, КП «Володимирводоканал» розподіляє об’єм пропорційно вказуючи індивідуальне споживання кожного з абонентів, усім мешканцям будинку.
«Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг», затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018р. №315 відповідно до вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», передбачає, що мешканці багатоквартирного будинку, як співвласники цілісного майнового комплексу, мають сплатити за весь об’єм води, який зайшов у їх будинок. Тож небаланс розподіляється на всіх споживачів будинку.
Зауважити, законодавство дозволяє самостійно розподіляти небаланс (різницю) між собою. Мова йде про колективний договір ОСББ, управителями або ЖБК із підприємством. Водоканал лише контролюватиме показники загальнобудинкового лічильника, а розподіл здійснюватимуть самі мешканці. Такі нововведення є нормою чинного законодавства, і діють по усій території України. Уклавши колективний договір, мешканцям не буде нараховуватись абонентська плата.
“Для прикладу візьмемо багатоквартирний будинок, у якому є 100 квартир. При укладанні колективного договору з ОСББ, ЖБК або іншою юридичною особою можна зекономити на абонентській оплаті 1918 гривень у місяць. Скажіть, чи не варто задуматись у даному випадку над самостійним розподілом небалансу? Мабуть, так”, – йдеться у дописі.
Однак, якщо мешканці все ж таки приймуть рішення зупинитися на індивідуальних договорах, КП «Володимирводоканал» пропонує наступний вид співпраці, який полягає у тому, що підприємство не буде здійснювати перерозподіл небалансу, натомість люди продовжуватимуть сплачувати за показниками своїх квартирних лічильників, а небаланс буде сплачуватись коштом ОСББ. Для прикладу, по вулиці Ковельській, 106 через аварійну ситуацію на водопровідній трубі підвального приміщення стався витік води, що був зафіксований головою ОСББ. В результаті, жителями будинку прийнято рішення оплатити втрати коштом ОСББ.
Як бачимо, варіантів оплати за водопостачання є кілька, але вибір залишається за вами.
А тепер давайте розберемось, звідки береться небаланс?
Однією з причин виникнення небалансу є відсутність показників лічильників. Досить часто люди не подають показники (забули, проігнорували, немає нікого вдома). Хоча згідно із законом України, споживачі зобов’язані щомісяця подавати їх виконавцю послуг, тобто «Володимирводоканалу». Навіть тоді, коли немає споживання (мешканці не користуються послугами), все одно зобов’язані подавати фактичні показники. Показники повинні подаватися вчасно та відповідати дійсним, оскільки від їх точності залежить визначення небалансу між загальнобудинковим лічильником та сумарним об’ємом спожитої води у будинку, що обліковується квартирними лічильниками.
Крім того, небаланс виникає й через втручання у роботу вузлів обліку або порушення їх роботи (магніти, самовільні врізки у будинкову мережу водопостачання);
- на різницю впливає також метрологічна похибка між загальнобудинковим і квартирним вузлами обліку;
- кількість прописаних жителів з фактичною кількістю тих, які проживають у квартирах, де немає лічильників. Для прикладу, у квартирі, де прописана одна людина, проживає кілька, відповідно споживання води збільшується. У такому випадку небаланс (різницю) розподіляють на кількість фактично проживаючих осіб;
- витік води у підвальному приміщенні, аварії або спожиття її на потреби будинку без обліку (необліковані витрати води на полив зелених насаджень, ремонт під’їздів тощо). Щоб не переплачувати за «втрачену» воду, балансоутримувачі, ОСББ та УЖК повинні слідкувати за станом внутрішньо будинкових мереж і вчасно усувати пошкодження. Крім того, у разі виникнення певних змін (проведення аварійних або ремонтних робіт у будинку), прохання до управителів, голів ОСББ: повідомляти водоканал про дані випадки задля документального їх оформлення з метою нарахування згідно з методикою розподілу та уникнення непорозумінь щодо нарахувань.
Для прикладу, у Володимирі на обслуговуванні КП «Володимирводоканал» знаходиться понад сто багатоповерхівок обладнаних загальнобудинковими лічильниками, на основі яких здійснюється комерційний облік води. І лише у деяких із них завдяки контролю з боку ініціативних жителів вдалося відслідкувати та зафіксувати втрати води.
“Так, по вулиці Луцькій, 158, після того, як виявили несанкціонований відбір води, втрати по будинку зникли. Ще один випадок допоміг позбутися втрат у будинках, що на вулицях Луцькій та Драгоманова. Під час обстеження квартирних лічильників контролерами водоканалу були виявлені впливи магніту. Після чого дівчата наклеїли індикаторну пломбу і, о, диво, втрати зникли.
Якщо когось цікавить, яке покарання понесли винні у крадіжці води, відповідаємо, – їм нараховані чималі штрафи. З претензією щодо нарахувань на водоканал звернулася жителька вулиці Луцької, 103. Під час з’ясування обставин, виявилось, що жінка довгий час не подавала показники лічильника, через що не тільки у неї виникли проблеми з нарахуванням, а й у сусідів, на яких розподілялась небаланс (різниця). По вулиці Луцькій, 154 наразі проводяться ремонтні роботи з утеплення будинку.
Як ви думаєте, де беруть воду майстри? Правильно, з мережі підвального приміщення, де є крани, але немає індивідуальних лічильників на них. А хто буде за неї платити? Звичайно жителі будинку. А хто буде винен у завищених платіжках? Вгадали, – водоканал. Чому? Бо нараховуватиме за ВСЮ спожиту воду, яка зайшла до будинку. Подібна ситуація й за адресами: вулиця Ковельська, 101, 103, 108, де також відсутні індивідуальні лічильники на внутрішніх мережах підвального приміщення, звідки деякі жителі беруть воду на технічні потреби”, – йдеться у повідомленні.
Отже, підсумовуючи вище написане, задля уникнення небалансу «Володимирводоканал» насамперед рекомендує вчасно подавати показники, допускати контролерів до лічильників, аби ті могли перевірити їх на справність та наявність магнітів, а також слідкувати за мережами у підвальних приміщеннях, аби не було витоків води. Водночас підприємство радить мешканцям, які проживають у багатоквартирних будинках, самостійно розподіляти небаланс (різницю) між собою, заключивши колективний договір ОСББ, управителями або ЖБК із підприємством. Таким чином ви зможете контролювати споживання води та сплачувати за фактичне споживання, а також вам не буде нараховуватись абонплата.
Також нагадують про передачу показників лічильника, яку потрібно здійснювати станом на 1 число поточного місяця. Це можна зробити, зареєструвавшись в особистому кабінеті чи чат-бот viber.