Вчені встановили, яка істота потопила корабель Колумба

03:09 | 10.06.2024 / Новини / , /

Міжнародна група вчених з Массачусетського університету в США, Плімутського університету в Англії та інших наукових установ розкрили 2000-річну таємницю морських черв’яків або тереденідів – двостулкових молюсків, що харчуються деревиною.

Згідно з історичними свідченнями, тереденіди створювали проблеми давньогрецькому флоту, сприяли аварії корабля «Санта Марія» Христофора Колумба в 1492 році, топили кораблі іспанської армади і час від часу обрушують в море причали в затоці Сан-Франциско. Дослідження опубліковано у науковому журналі International Biodeterioration and Biodegradation (IBB), пише Т4.

Донедавна вчені не розуміли, яким чином ці червоподібні молюски здатні завдавати такої шкоди дерев’яним спорудам.

Для засвоєння деревини організм повинен мати можливість перетравлювати лігнін – міцні волокна, що оточують живильну целюлозу. Деякі істоти, як-от терміти, роблять це за допомогою симбіотичних бактерій в кишечнику. Але система травлення корабельних черв’яків довгий час вважалася майже стерильною.

У новому дослідженні фахівці детально вивчили кишечник черв’яка та виявили в ньому невеликий орган під назвою тифлозол, який виявився населеним мікробами-симбіонтами. Раніше біологи вважали, що тифлозол виконує інші функції і не звертали на нього уваги.

Як показав аналіз, тифлозол виділяє ферменти, що ефективно роз’їдають лігнін.

За словами вчених, відкриття не лише вирішило давню загадку тереденідів, а й може знайти застосування у сфері біотехнологій для переробки найжорсткішої частини деревини.

Довідка

Христофор Колумб — іспанський мореплавець, першовідкривач Америки (Багамських та Антільських островів, узбережжя Центральної та Південної Америки).

Санта-Марія — флагманський однопалубний трищогловий корабель, на якому Христофор Колумб в 1492 році відкрив Америку. Довжина судна складає від 21 до 25 метрів, воно могло вмістити до 40 осіб. Судно розбилося біля узбережжя Гаїті в 25 грудня 1942, коли наскочило на рифи.