<

Звернення та інструменти впливу на місцеву владу: як жителі Нововолинська користуються законними правами?

Цей запис опубліковано більш як рік тому
12:48 | 26.03.2018 / Нововолинськ /
Перегляди
21
/ 1 коментар

Право на звернення є важливим засобом захисту та дотримання прав і свобод громадян. Як нововолинці та органи місцевої влади використовують конституційне право на звернення? Чи беруть мешканці активну участь в діяльності органів місцевого самоврядування та чи використовують правові інструменти впливу?

Право на звернення, яке закріплено в Конституції України – це взаємний зв’язок між громадянами та органами державної влади та місцевого самоврядування. З року в рік мешканці Нововолинська пишуть заяви, в яких піднімають питання захисту порушених прав або ж проблеми міста. Зі своїми скаргами звертаються і особисто до уповноважених осіб.

Про вирішення проблем жителів міста звітувалася начальник відділу організаційно-виконавчої роботи Наталія Марценюк на засіданні виконавчого комітету.

У 2017 році до виконкому Нововолинської міської ради надійшло 1337 звернень від громадян, з них 1133 письмових та 204 – усних. Це на 37 менше, ніж за відповідний період 2016 року. Серед них також 1210 – це індивідуальні звернення, 123 – колективні та 54 – повторні.

Упродовж минулого року міський голова та його заступники провели 64 прийоми громадян, під час яких звернулось 204 особи. Здійснено 6 прийомів за місцем проживання в селищі Благодатне.

Жителями було порушено 1420 питань різної тематики. Зокрема, 620 питань вирішилося позитивно, на 363  дано роз’яснення, 402 – надіслано за належністю, 35 перебувають на  контролі.

Марценюк повідомила, що найбільш актуальними протягом 3-х років залишаються питання соціального захисту (525 звернень), комунального господарства (322) та житлової політики (203).

Серед питань, які порушувалися у зверненнях найчастіше були:

– виділення матеріальної допомоги на лікування, на покращення соціально-побутових умов, питання щодо оплати умов праці та надання пільг;

– проведення ремонту покрівель, водопровідних та каналізаційних систем, облаштування доріг та прибудинкових територій, незгода з встановленими тарифами на житлово-комунальні послуги;

– звернення, що стосувалися перебування на черзі квартирного обліку, прийняття квартир на облік.

За структурою проблем, які порушувалися жителями – це питання відведення земельних ділянок учасникам АТО під будівництво, вирішення житлово-кромунальних питань, ремонту доріг, тротуарів, освітлення вулиць, надання матеріальної допомоги, руху маршрутного таксі та роботи зв’язку.

Повідомили, що на переважну кількість звернень були дані доручення на розгляд та виконання відповідним керівникам. а серед основних причин повторних та колективних звернень були неоднозначне законодавче тлумачення  питань, порушених у зверненнях, недостатній життєвий рівень малозабезпечених верств населення міста, зношеність житлового фонду.

Зазначили також, що деякі уповноважені особи, які надають відповіді на звернення, не завжди чітко пишуть про відмову в задоволенні вимог громадян, не посилаються на статті законів та не дають роз′яснення щодо порядку оскарження таких рішень.

Не всі організації своєчасно реагують на звернення громадян.  Так, допускались порушення термінів розгляду звернень відділом Держгеокадастру, Нововолинським відділом поліції та ПАТ «Укртелеком». Якщо перші дві мають по три прострочені заяви, то по останній йде повне ігнорування питань, які порушуються населенням, а громадяни постійно скаржаться на відсутність телефонного зв’язку та інтернету.

Міський голова Віктор Сапожніков перед керівниками відділів виконавчого комітету Нововолинської міської ради  зазначив:

“Ми зобов’язані вести прийом громадян і реагувати на зауваження. Навіть якщо не в змозі вирішити питання, людина повинна знати чому та лишитися задоволена. Закордоном у багатьох європейських країнах, до яких ми прагнемо, не має таких понять, як “прийомні дні”, але у нас є певні традиції, свій менталітет та у кожного – службові обов’язки, згідно яких усі мають приймати громадян та надавати відповіді на звернення. Не треба сторонитися людей. Так, вони є різні, часом звертаються неврівноважені люди, з певними відхиленнями, але до всіх потрібно відноситися з увагою та повагою”.

Мер також зауважив, що Нововолинськ по кількості звернень до обласної державної адміністрації перебуває на 3-му місці, після Ковеля та Луцька. Він задоволений тим, що багато питань вирішуються на місцях і люди не потребують звернення до вищестоящих органів.

Марценюк у своєму звіті зазначила і про те, як використовують мешканці міста своє право на «Електронні петиції». Банер, який забезпечує можливість звернення громадян до органів місцевого самоврядування в такий спосіб, розміщений на офіційному сайті міськради.  Та нововолинці не використовують своє право на подання е-петицій. У 2017 році було ініційовано всього 2 петиції, які не набрали необхідної кількості голосів (200), а у 2016 році громадяни ініціювали 53 петиції, з яких шість були підтримані.

Важливим заходом реалізації конституційного права громадян на звернення є особистий прийом громадян. На офіційному сайті міськради  опублікований графік прийому громадян міським головою, його заступниками та керуючим справами виконавчого комітету, в залежності від питань, які віднесенні до їхньої сфери відання.

Нововолинці, як на вашу думку, органи місцевої влади забезпечують право на звернення? Чи знаєте ви, що право громадян на звернення – це не лише подача скарг, заяв і клопотань з метою відновлення порушеного права?

Окрім Закону країни “Про звернення громадян”, в законодавстві міститься і роз’яснення Міністерства юстиції України, яке уточнює можливості права на звернення.  Воно є ще однією з форм участі населення в державному управлінні, у вирішенні державних і суспільних справ, можливістю активного впливу громадянина на діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування.

Кожен має право подавати пропозиції щодо діяльності органів місцевого самоврядування, запити на доступ до публічної інформації. Так як наша держава є демократична, соціальна та правова, демократію ( від грецької – “владу народу”, – ред.) потрібно використовувати не лише на етапі виборів і не лише тоді, коли права порушуються.

Важливими інструментами взаємодії з органами місцевого самоврядування є не лише звернення, як такі, які включають і найпростіший спосіб – електронні петиції, які можна подавати, не виходячи з дому.

Сюди також відносяться і закріплені в Законі України “Про місцеве самоврядування” можливості громади на: загальні збори за місцем проживання з приводу вирішення певних питань, місцеві ініціативи, які члени територіальної громади мають право ініціювати на розгляд у раді, а також громадські слухання, під час яких можна порушувати питання та вносити пропозиції щодо проблем місцевого значення.

Наскільки ефективно жителі Нововолинська використовують своє право на участь у місцевому самоврядуванні і чи використовують вони вище перераховані способи?

Провівши аналіз, можна зробити висновок, що на регуляторні акти, на “заяви про наміри” щодо господарської діяльності підприємств, на різноманітні громадські обговорення, мешканці міста реагують одиницями. Громадські слухання, які організовуються органами місцевої влади для того, щоб витримати певні законодавчі процедури при прийнятті рішень, відвідує також невелика кількість осіб. Про правові інструменти впливу, які надані громадам законодавством, можливо більшість і не чули.

Байдужість, незнання своїх прав чи зневіра та усвідомлення того, що залишаться непочутими  – що керує людьми? 


один коментар
  1. Ніяке реагування місцевої влади на порушення конституційних прав і свобод громадян. Яка ж сама ці права і порушує. Скорумпована, по саме нікуди, місцева владна адміністрація. Постійне і регулярне невиконання законодавчих та підзаконних актів України. Щоденні протиправні дії найвищих місцевих керівників. Підлість, помста, кумівство, сватівство… Тотальні порушення прав людини і громадянина.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

20 Грудня, Субота
19 Грудня, П’ятниця