Балувана Галя Балувана: історія конфлікту між брендами в трьох діях
Чому посварилися мережа вареничних “Балувана Галя” та мережа магазинів “Галя Балувана” і як у цій історії з’явилася Multi Cook.
Про це пише Економічна правда.
Українці в побуті з іронією вживають фразу “Ти ба, яка балувана”. Мовляв, крутить носом, не хоче чогось робити чи навпаки – розраховує отримати щось значно краще, ніж запропоноване. Саме з цього фразеологізму, за словами співвласниці мережі магазинів “Галя Балувана”, народилася їхня компанія.
Інший співзасновник має свою версію: мовляв, вони побачили у Львові вареничну “Балувана Галя” і вирішили використати інверсивну назву. Це стало джерелом конфлікту за право власності на бренд, що розгорівся через багато років.
Різні бізнеси із схожими назвами могли ніколи не зіткнутися в неймінговому протистоянні, але “Галя Балувана” з невеликого луцького магазину перетворилася на одну з найбільших мереж країни. Тривалий час конфлікт між “Галями” не виходив у публічну площину. Свого часу їх власники навіть домовилися про співіснування. Однак усе змінилося, коли один з них продав бізнес.
“Балувана Галя” в судовому порядку хоче домогтися виконання угоди від “Галі Балуваної”, а та каже, що угоди не порушувала. Чому виник конфлікт між двома “Галями”, як могли з’явитися бізнеси із схожими торговельними марками та чи стане цей кейс прецедентом в інтелектуальному праві?
Дія перша. Поява “Галі Балуваної” на ринку
З 2008 року співзасновниця “Галі Балуваної” Алла Теліга займалася ресторанним бізнесом. У неї був паб біля стадіону “Авангард” у центрі Луцька, тож і очікування були відповідні. Однак вони не справдилися: у 2017 році заклад довелося закрити.
У той час у Луцьку розвивалися грузинські пекарні, тож спершу Теліга вирішила відкрити заклад у такому ж форматі. Гуляючи у Львові, побачила кафе-пекарню, де в залі стоять столики, а за склом – кухня. Відвідувачі бачили роботу пекаря.
Підприємиця вирішила відкрити в Луцьку щось подібне. Зрештою, з’явилася ідея виготовляти за таким принципом напівфабрикати і їх заморожувати.
“Ми виробляли напівфабрикат, який людина купує в магазині, але він виглядає і смакує як домашній, наче зробили мама чи бабуся”, – розповідає Теліга.

Перша “Галя Балувана” відкрилася у 2018 році в Луцьку. Її співзасновниками були Алла Теліга з чоловіком Олександром та Володимир Матвійчук з дружиною.
З часом “Галя Балувана” стала однією з найбільших мереж в Україні (1 тис. магазинів, з них 20 – власні, решта – франшизи). У 2024 році дохід ТОВ “Готуємо по-домашньому” (юрособа “Галі Балуваної”) становив 29 млн грн, чистий прибуток – 5,5 млн грн (без урахування доходів франчайзингових магазинів).
“Коли відкрили перший магазин, мали шалений попит: спрацювало сарафанне радіо. Людям сподобався продукт, вони приходили, стояли в черзі, чекали, поки заморозяться вареники. Приходила сусідка із своєю тацею, просила продати незаморожені вироби, а вона вдома відразу зварить”, – згадувала Теліга.
Конкуренти не забарилися: подібні магазини відкрилися на сусідній вулиці. Це спонукало власників розширюватися. Тоді дві родини володіли сімома власними магазинами, але після розширення кожна почала відповідати за окремі точки.
Першу франшизу продали через півтора року. У 2020-му придбати франшизу – магазин з виробництвом на 60 кв. м – можна було за 40 тис. дол. Нині вона коштує 70-100 тис. дол. за 150-200 кв. м і може окупитися за півтора року, каже Теліга.
З 2020-го по 2025-й роки роялті “Галі Балуваної” становило 2 тис. грн. Це сума, яку щомісяця сплачує власник франшизи. “Галя Балувана” натомість надає консультації, новий асортимент, проводить підвищення кваліфікації персоналу.
Дія друга. Масштабування та конфлікт з “Балуваною Галею”
Поки “Галя Балувана” зростала в Луцьку, в інших містах України працювали ресторани “Балувана Галя” відомого ресторатора Ігоря Сухомлина. Ця торговельна марка була зареєстрована ще у 2007 році.
Першу вареничну “Балувана Галя” відкрили в Чернігові у 2011 році. У 2025-му мережа мала дев’ять закладів (Київ, Житомир, Черкаси). У 2024 році дохід ТОВ “Варенична Балувана Галя” становив 4 млн грн, чистий прибуток – 16,4 тис. грн.
Коли розвиток “Галі Балуваної” почав набирати обертів, до них прийшов лист-претензія від Сухомлина. “Там було вказано, щоб ми змінили назву чи слово, бо це співзвучні назви. Він був упевнений, що рано чи пізно це буде заважати розвитку його бізнесу. Ми одразу не відреагували і почали патентувати свою назву”, – згадував колишній співвласник Володимир Матвійчук у розмові з ЕП.
Суперечки між “Галями” тягнуться з 2021 року, однак публічними стали лише у 2025 році, коли Матвійчук вийшов з бізнесу.

За словами Теліги, на момент відкриття “Галі Балуваної” вона не знала про існування її “зведеної сестри”. “Коли ми в дитинстві приїжджали до бабусі в село, одні хотіли їсти те, другі – інше. Вона казала: “Ну що це за Галі балувані такі?”. Є і приказка така, і пісня. Це народне. Для мене “Галя балувана” означає, що ми заощаджуємо час нашим клієнтам і даємо широкий асортимент для кожної вибагливої людини”, – пояснювала співвласниця мережі історію походження назви.
Однак версія іншого співзасновника, Матвійчука, відрізняється: “Назву “Балувана Галя” побачили у Львові, там у Сухомлина був ресторан у той час. У цьому ресторані були морозильні камери, де також продавали пельмені та вареники. Ця назва була на вустах у той час. Ми використали її у своєму бізнесі”.
За його словами, вони не розраховували на таку популярність свого бізнесу в Україні. Думали, що будуть локальними і не вийдуть за межі Луцька.
“Укрпатент” (державний орган, який відповідає за реєстрацію та охорону об’єктів інтелектуальної власності) у 2020 році відмовив у реєстрації торговельної марки (ТМ) “Галя Балувана” через подібність назв в одному класі.
Торговельні марки реєструються для певного переліку товарів та послуг, що розділені тематично на 45 класів. Заборонено реєструвати ідентичні чи занадто схожі ТМ для однакового переліку товарів та послуг. Занадто схожі ТМ – це позначення, які не мають сильної різниці між собою в сприйнятті пересічного споживача, пояснила керівна партнерка Crane IP Law Firm Олена Полосьмак.
“Балувана Галя” і “Галя Балувана” – це класичний приклад занадто схожих ТМ. Споживачам складно зрозуміти, що це позначення різних компаній”, – додала вона.
.gif)