<

Освітня реформа, булінг у школах та виклики децентралізації: інтерв’ю з омбудсменом, який відвідав Володимир

12:01 | 12.03.2025 / Інтерв'ю / , /
Перегляди
52
/ Коментарі відсутні

Під час візиту до Володимира перший освітній омбудсмен України Сергій Горбачов у ліцеї імені Олександра Цинкаловського провів дводенний тренінг для працівників закладів освіти. В інтерв’ю для БУГу він розповів про реформу освіти, булінг, фінансування шкіл та інклюзію, а також про виклики, які стоять перед українською освітою.

Яка мета вашого приїзду у місто Володимир?

Ми реалізуємо загальноукраїнський проєкт, присвячений децентралізації в освіті та автономії навчальних закладів. Це вже дев’ята громада, яку ми відвідуємо. Головна мета – обговорити з керівниками шкіл та управлінцями актуальні проблеми та шляхи їх вирішення. Важливо, щоб усі учасники освітнього процесу – учні, вчителі, батьки – мали рівні права та можливості в умовах автономії шкіл.

Проблема булінгу в школах. Як з цим боротися?

Булінг – складне соціальне явище, яке існувало завжди. Це не те, що виникло вчора і зникне завтра. Це проблема людських стосунків, спроба домінування, часто спосіб самоствердитися за рахунок іншого. Боротися з цим потрібно комплексно: виховання, створення дієвих механізмів впливу, а за потреби – покарання. Закон про протидію булінгу вже є, але його треба вдосконалювати. Важливо навчати дітей розуміти цінність інших людей та межі особистих кордонів.

Реформа освіти. В чому її суть?

Реформа освіти – це постійний процес, оскільки суспільство змінюється, і освіта повинна відповідати новим викликам. Її головна мета – не просто передавати знання, а навчити дітей застосовувати їх на практиці.Це те що ми називаємо компетентнісним навчанням. Ми повинні виховувати особистостей, які вміють ухвалювати рішення, брати відповідальність за свої помилки й шукати шляхи їх виправлення .Головне – не те, що ти не помиляєшся, а те, що ти розумієш свої помилки та виправляєш їх.

“Я категорично проти того, щоб дітям зменшували оцінку за те, якщо дитина сама виправила роботу, якщо вона сама знайшла помилку, сама виправила, то за це треба оцінювати не нижче, а вище “,- зазначає Сергій Іванович

Чи потрібні уроки медіаграмотності та фінансової грамотності?

Так, безперечно. Ми живемо у світі інформації, і без медіаграмотності людина стає легкою здобиччю маніпуляторів. Важливо не просто знати, а розуміти, як інформація може впливати на тебе. Щодо фінансової грамотності – цього року в 8-му класі вже стартує відповідний курс. Але насправді найважливішим є критичне мислення, яке дозволяє не лише аналізувати інформацію, а й ухвалювати обдумані рішення у фінансовій та будь-якій іншій сфері.

Інклюзивна освіта: як створити комфортні умови для дітей?

Інклюзивні діти мають особливі потреби, і важливо забезпечити їм комфортну адаптацію до суспільного життя. Але дуже важливо не намагатися “рівняти” таких дітей з іншими – вони мають інші особливості, і це треба враховувати. Головне – навчити суспільство приймати людей з особливими освітніми потребами, створювати умови, в яких вони почуватимуться повноцінними учасниками життя школи.

Закриття сільських шкіл – це проблема фінансування ?

Основна причина – відсутність дітей. Це наслідок демографічної кризи, війни, міграції. Фінансування залежить від кількості учнів, і якщо в школі залишається лише кілька дітей, її утримання стає надто дорогим для бюджету. Але я переконаний, що там, де є хоча б одна дитина віком 6-10 років, має бути початкова школа. Далі потрібно шукати варіанти, як оптимізувати систему так, щоб забезпечити якісну освіту і доступність навчання.

Рівень зарплат вчителів. Чи є можливість їх підвищити?

Освіта в Україні ніколи не була державним пріоритетом. Особливо це помітно  зараз, під час війни, коли безумовним пріоритетом є власне збереження України як держави. За кілька років зарплати вчителів впали на 14%, і питання підвищення – не до Міносвіти, а до Міністерства фінансів, уряду, президента. Бо якщо ця проблема не стане суспільним запитом, її ніхто не вирішуватиме.

Що найважливіше у навчанні дітей?

Головне – дати дітям можливість робити власні помилки та навчитися їх виправляти. Це готує їх до реального життя. Сучасна школа має не просто давати знання, а формувати вміння ці знання  застосовувати, допомагаючи дітям стати самостійними та відповідальними.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *