Венеціанський кінофестиваль 2021: на нагороди претендують три українські фільми
1-го вересня в Італії відкрився 78-й Венеціанський міжнародний кінофестиваль, на якому традиційно проходять найбільш очікувані світові прем’єри. У 2021 році до програми кінофестивалю потрапило відразу три українські фільми, і один із них вперше за 30 років дістався до основної секції.
Що відомо про новинки до того, як глядачі та критики залишать про них перші відгуки, – з’ясовував Апостроф.
“Відблиск” Валентина Васяновича
У 2019 “Атлантида” Валентина Васяновича перемогла у програмі “Горизонти”, а його нова стрічка взяла вищу сходинку і побореться за “Золотого лева” – головну нагороду Венеціанського кінофестивалю.
Головний герой “Відблиску” – український хірург Сергій, який потрапляє в полон російських збройних сил у зоні військового конфлікту на сході України. Там він стикається з жахливими приниженнями, насильством і байдужістю до людського життя. Під час обміну військовополоненими Сергія звільняють, і він повертається до своєї комфортабельної квартири і колишнього цивільного життя. Чоловік намагається знайти мету в житті, відновлюючи стосунки з дочкою і колишньою дружиною. Він вчиться знову бути людиною, батьком і допомагати своїй дочці, яка потребує його любові і підтримки.
На відміну від “Атлантиди”, в якій знімалися справжні українські ветерани та волонтери, в новому фільмі задіяли переважно професійних акторів. Головну роль виконав Роман Луцький, знайомий глядачам за фільмами “Параджанов”, “Сторожова застава”, “Віддана” і “Безславні кріпаки”. З’явиться у “Відблиску” і Андрій Римарук, якого Васянович зняв у “Атлантиді”.
Щоб не спотворювати події російсько-української війни, режисер задіяв у роботі над фільмом військових консультантів. Одним із них став журналіст і письменник Станіслав Асєєв, який 2 роки пробув у полоні “ДНР”. У фільмі він зіграв офіцера ФСБ.
“Ми були вражені емоційним і візуальним впливом стрічки. Це фільм, який неможливо забути. Мені кортить показати це світу”, – сказав Variety генеральний директор дистриб’юторської компанії New Europe Ян Нашевскі.
Бюджет “Відблиску” – 31,3 млн грн, більша частина з яких була отримана від Держкіно України. В основному конкурсі Венеціанського кінофестивалю фільм Васяновича покажуть уже 6 вересня.
“Носоріг” Олега Сенцова
Кримінальна драма Олега Сенцова виграла пітчинг Держкіно ще в 2012 році, але розпочати знімання режисер не встиг: у 2014 році його викрали і незаконно ув’язнили в Росії. Через п’ять років звільнений Сенцов зміг нарешті приступити до роботи над фільмом, державна підтримка якого виросла з 3,9 млн грн до 25 млн.
У центрі сюжету “Носорога” – бандит, який орудував у лихі 90-е. Його життя звертає на несподівану стежку після знайомства із загадковим чоловіком. “Фільм про 90-ті, кримінальна драма, в центрі якої шлях бандита з 1983 до 2003 року. 20 років проходить. І це не тільки його особиста історія. Це історія країни. Це не фільм про бандитів, це більш широко про наше суспільство” , – розповів Сенцов про свою стрічку в інтерв’ю “Гончаренко рулить”.
Головну роль у “Носорогу” зіграв Сергій Філімонов – активіст, учасник бойових дій у російсько-українській війні, лідер молодіжного руху Гонор, колишній керівник суспільно-політичних рухів правого спрямування “Цивільний корпус Азов” і “Національний корпус” у Києві.
Прем’єра фільму відбудеться 9-го вересня в секції “Горизонти”, де Сенцов змагатиметься з іще одним українським фільмом.
“Цензорка” (“107 матерів”) Петера Керекеша
Фільм словацького режисера Петера Керекеша знятий у копродукції Словаччини, Чехії та України, а значить має повне право називатися українським. Крім фінансової підтримки Мінкульту у розмірі 2,9 млн гривень (10% від загального бюджету), “Цензорка” (“107 матерів”) пов’язана з Україною сюжетно, а в її створенні брала участь українська кінокомпанія “Arthouse Traffic”.
Героїня картини – українка Леся, яка вбиває невірного чоловіка і отримує 7 років ув’язнення в одеській в’язниці. Вона нещодавно народила сина Колю, і тепер потрапляє у світ, населений тільки жінками: співкамерницями, медсестрами і наглядачками, жінками різного віку, дружинами і вдовами, дочками, сестрами, вагітними жінками та жінками з дітьми. Леся не хоче, щоб її дитина потрапила до притулку, і бачить нову можливість після знайомства з 40-річною охоронницею Іриною.
Петер Керекеш розповів, що кілька років відвідував справжню жіночу в’язницю, де намагався зблизитися з ув’язненими і навчитися їх знімати. Зйомки проходили у Чорноморської виправної колонії №74, тому стрічка поєднує в собі елементи художнього і документального кіно. Прем’єра “Цензорки” в секції “Горизонти” відбулася 1-го вересня.
Крім українських фільмів, на Венеціанському кінофестивалі 2021 також покажуть кілька очікуваних стрічок іменитих режисерів. Серед них – “Дюна” Дені Вільньова, “Остання дуель” Рідлі Скотта, “Паралельні матері” Педро Альмодовара, “Собача влада” Джейн Кемпіон, “Спенсер” Пабло Ларраіна, “Рука бога” Паоло Соррентіно.