<
Інші розділи

Мода 2010-тих: втрати і здобутки

Цей запис опубліковано більш як рік тому
08:13 | 1.01.2020 / Статті / /
Перегляди
53
/ Коментарі відсутні

Це було яскраве десятиліття, яке ознаменувалося унікальними модними явищами, від кризи споживацтва до високотехнологічних інновацій і відмови від натурального хутра.

BBC розповіли про моду 2010-тих.

У 2010-х світ моди зазнав значних змін – у першу чергу, завдяки ширшому усвідомленню того, наскільки швидкоплинні тренди шкодять клімату.

Люди відчули, що споживацтво сягнуло піку; міленіали та покоління Z розширили свій вплив.

З’явилося враження, що різноманіття на подіумі нарешті стало мейнстрімом. Ось сім найсуттєвіших змін, що відбулися за це десятиліття.

Вплив міленіалів

Мінливі, пристрасні, чутливі до змін, відсторонені – люди, народжені між 1981 і 1996 роками не дають модним брендам передихнути.

Колись модники та модниці терпляче очікували нових сезонів, але міленіали – які нині складають близько 30% населення світу, хоча скоро їх обжене покоління Z – хочуть усе тут і зараз.

Одяг для них – це й миттєва реакція на поточні події, і колаборація з кумирами. Фешн-індустрія намагається їм догодити: час, за який модель потрапляє з подіуму на полиці магазинів, скоротився в середньому від 120 до 60 днів.

Чи задоволені міленіали? Звісно, ні. Навпаки, вони почали рух проти надлишку, перейнявшись екологічними проблемами й дратуючись кількості “шмаття”, що його нав’язують на кожному кроці.

Все вказує на те, що споживацтво сягнуло свого піку і більш не зростатиме.

Наприклад, 74% американців нині воліють витрачати гроші на “яскраві події та спогади” (ресторани, подорожі, спа-салони), а не на речі. Бренди опинилися у скрутному становищі.

Різноманіття на подіумі

Ще у 2008 році супермодель Наомі Кемпбелл заявила, що модельні агентства відтісняють чорних моделей “за бокову лінію” через колір шкіри. Надто довго мода визнавала єдиний стандарт краси. Але, схоже, є зрушення.

У 2015-му Деніз Бідо стала першою моделлю “плюс-сайз”, яка відкрила Нью-йоркський тиждень моди поруч із моделями типових “маленьких” розмірів.

2017-го Халіма Аден першою вийшла на міжнародний подіум у хіджабі. Минулого жовтня Кроу Кіан першим з трансгендерних чоловіків закривав сезон показів готового жіночого одягу.

Отже, з дискримінацією покінчено? Не зовсім. Мода славиться дещо лицемірним умінням застрибувати на гребінь хвилі. До того ж, Бідо, Аден і Кіан приголомшливо гарні.

Хочете істинного різноманіття? Дивіться показ “Справжній подіум”, організований колишньою конкурсанткою “Топмоделі по-американськи” Крістіаною Казаковою. У ньому взяли участь буквально усі, хто подав заявку.

Відмова від натурального хутра

Десятиліття відчайдушних кампаній проти хутра нарешті принесли плоди: люксові бренди один за одним прибирають хутро зі своїх колекцій.

Пастки для ловлі живцем, хутряні ферми – люди досі використовують різні засоби убивства тварин заради одягу, якому є маса альтернатив, дружніх до тварин і до планети загалом.

Любов до справжнього хутра подолати не просто, адже донедавна воно асоціювалося з розкішшю (а в деяких країнах – таких як Росія та Китай, найбільших у світі споживачів хутра, – так вважають і досі).

То що ж спричинило переворот? Завдяки соцмережам захисників тварин нарешті почули – світ облетіли відеоролики, зняті підпільними дослідниками на приховані камери.

Громадськість розлютило те, що розумні істоти гинуть жахливою смертю через людські примхи.

А у 2018 році генеральний директор Gucci Марко Бізаррі дав добрячого ляпаса виробникам хутра, коли висловився коротко й безкомпромісно: “Хутро? Це не сучасно”.

Що далі на порядку денному? Шкіряні вироби, які вбивають набагато більше тварин, ніж шуби, і виробництво яких надзвичайно токсичне.

Нове життя старих речей

Дедалі більша тривога за нашу планету вкупі з прагненням до новизни змушують людей змінювати своє ставлення до речей як до власності.

Зокрема набуває популярності секонд-хенд: обсяги продажу вживаного модного одягу зростають у 21 раз швидше, ніж нового.

Унікальним культурним феноменом стали комісійні інтернет-магазини люксових брендів RealReal і Vestiaire Collective, а також платформа приватних оголошень Depop.

Стрімкий зліт переживають сервіси оренди одягу, такі як Rent the Runway.

“Бачення моди як сервісу, як сфери, якою ми послуговуємось, не володіючи, – це важлива частина подолання екологічної кризи у галузі моди”, – каже Елізабет Клайн, авторка книги Conscious Closet.

Нарешті, знову в моді ремонт і перешиття.

Наприклад, бренд Patagonia заснував власне ательє, куди приймає на ремонт свій одяг, а потім продає його заново за зниженими цінами; бренд Nudie Jeans пропонує безкоштовний ремонт речей упродовж всього життя; бренд Eileen Fisher перешиває злегка ношені вироби.

Новий кежуал

Секс завжди продаватиметься – привіт, родина Кардаш’ян! – але минають ті часи, коли жінка, щоби вважатися привабливою, мала бути запакована у вузесеньку “бандажну сукню” (винахід модного дому Hervé Léger).

Нині, зовнішність більше не валюта – чи принаймні не єдина валюта. Спортивний одяг, кросівки і, звісно ж, вулична мода – ось хто заправляє балом.

Та справа не в тому, щоби натягти зручні “треніки” чи пірнути у затишну кофту з капюшоном – хоча це, безперечно, приємно.

“Новий кежуал” – це втілення трендових соціальних ідей, таких як інклюзивність, гендерна нейтральність й естетичні уподобання, не зумовлені однією-єдиною метою “знайти собі пару”.

“Усе це лишиться з нами надовго”, – каже Лазаро Ернандес, один з двох головних дизайнерів бренду Proenza Schouler, чия лінійка PSWL створена для покоління, зацікавленого у розвиткові естетики “кежуал – це круто” (casual-cool). Отже, тепер ми всі можемо видихнути.

Мода, яка не шкодить довкіллю

Жоден огляд того, що важливо для сучасної моди, не може обійти стороною тему дружності до довкілля та раціонального використання ресурсів.

У останнє десятиліття шквал досліджень недвозначно показав, що ми штовхаємо нашу планету в провалля; у цьому частково винна і мода.

Хто б’є тривогу? Знову ці надокучливі малолітки. Згідно з одним дослідженням, “покоління Z більше, ніж попередні покоління, дбає про те, як наші споживацькі звички впливають на суспільство та екологію.

Понад 70% враховують різні етичні фактори, обираючи, що купити; з цієї групи, 57% кажуть, що передусім думають про екологію”.

Мода щосили намагається не відставати; зокрема, напередодні останнього саміту G7 у Біарріці 32 провідні бренди підписали “Модний пакт” (Fashion Pact), спрямований на узгодження фешн-індустрії з “Цілями сталого розвитку” ООН. Чи встигнуть вони вчасно розвернути корабель – інше питання.

Мода і новітні технології

Минулого місяця у Лондоні відкрився тимчасовий торговельний павільйон Hot Second, де відвідувачів запрошували обміняти будь-який непотрібний предмет одягу на “віртуальну примірку” завдяки технологіям доповненої реальності.

“Наша мета – вберегти щонайменше 500 одежин від звалища, а також зібрати дані й спостереження, що допоможуть розвивати цифрову моду, сприятимуть збереженню довкілля і змінюватимуть ставлення людей до моди”, – каже організаторка проєкту Карінна Ноббс.

Хтось може засумніватися в ефективності “цифрового шопінгу” – адже насолода від нового одягу полягає саме в тому, щоб його носити. Втім, це лише один приклад надважливої ролі технологій у сучасній моді.

Текстиль на основі водоростей (Algiknit) чи фруктових волокон; фарбування тканин без води чи хімічних процесів; фільтри мікроволокон для пральних машин – технології моди обіцяють втішити тих, хто наляканий кліматичними змінами.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *