Хроніки виборчого трешу: шоу-бізнес на службі в політиків
“Музика поза політикою” – останнім часом ця позиція часто лунає від популярних українських виконавців. Але раз на п’ять років це правило стабільно скасовується. Причина – вибори, які поряд із корпоративами є найприбутковішим періодом для артистів.
Ані Лорак, Наталя Могилевська, Потап і Настя, Олександр Пономарьов і навіть Тото Кутуньо та Жан-Клод Ван Дамм – це далеко не весь перелік зірок, які свого часу агітували за різні політичні сили в Україні.
Зрештою, президентські вибори 2010 року і поразка Юлії Тимошенко остаточно довели: музичні тури за кандидатів для виборців – уже не аргумент. Схоже, українців розчарувало, що одні й ті самі обличчя за 10 років засвітилися в кампаніях трьох кардинально протилежних кандидатів.
“Можу сказати, що архітектором її поразки стала її команда, – резюмує політтехнолог Ковжун. – Було позиціонування на більш дорослих людей, не на молодь. Можливо, саме тому Юля і програла на тих виборах”.
Чи запалюватимуть зірки на наступних виборах?
Від зірок на виборах кандидати все ж не поспішають відмовлятися. Більше того, технологія залучення артистів до політики еволюціонує – якщо раніше були тільки співи-танці, то тепер музиканти все частіше з’являються в списках партій, щоб привабити електорат. Ходять чутки і про політичні амбіції співака Святослава Вакарчука та коміка Володимира Зеленського, які мають досить непогані рейтинги.
Оскільки президентська та парламентська кампанія 2019 року вже негласно стартувала, можемо спостерігати перші політичні концерти за участю зірок –Наталі Могилевської, гуртів “ТІК”, “Дзідзьо” та інших.


Але продюсер Володимир Бебешко переконаний: виступ зірок ніяк не впливає на голос виборця і перемогу кандидата: “Люди все одно прокидаються, з’їдають гречку, яку їм подарували, послухали концерт і потім ідуть на виборчу дільницю. Маю надію, що там включають свій мозок і голосують так, як їм серце підказує, а не як музика навіяла”.
Його колега Ігор Кондратюк взагалі вважає цю технологію безглуздою: “Це нераціональне, м’яко кажучи, викидання грошей. Такі концерти працюють лише для збирання публіки, перед якою можна сказати пару слів, – і все. Це думка, перевірена багатьма роками”.
Кондратюк не вважає, що весь український шоу-бізнес непатріотичний і виступає тільки за гроші. Доказом цього є музиканти, які виявили активну громадянську позицію під час війни, і ті, хто свідомо бере участь у політичній кампанії, а не співає за всіх поспіль.
“Думав після Майдану й останніх виборів президента, що, ну все, більше не доведеться цього робити, – коментує Сергій Фоменко з гурту “Мандри” можливість виступати на наступних виборах. – Але зараз бачу, що, напевно, доведеться брати участь. Хоча мені це не особливо подобається, скажу чесно. Але в такий час, як зараз, “поетом можеш ти не бути, а громадянином – зобов’язаний”.