<

Інші розділи

Кардинальні зміни чекають волинських чиновників після реформи держслужби

Цей запис опубліковано більш як рік тому
09:46 | 30.12.2015 / Новини /
Перегляди
12
/ Коментарі відсутні

Кардинальні зміни експерти прогнозують в Україні вже найближчими роками. Передумовою цьому є нова редакція Закону України «Про державну службу», який вже ухвалили парламентарі 10-го грудня 2015-го року й він може вступити в дію з 1-го травня 2016-го року. Волинські науковці проаналізували, що може дати ухвалений закон кожному із нас.

Важливість цього Закону в тому, вважають експерти, що він торкається будь-кого із громадян України, адже кожен є споживачем послуг держслужби. Нові зміни покликані на те, аби розмежувати політику від державної служби, що підвищить рівень посадовців та обмежить вплив влади на всі сфери суспільства – зазначає Інформаційне агентство Волинські Новини.

Ухвалений Закону України «Про державну службу» передбачає:

– виведення за межі його дії політичних посад та посад патронатної служби, а також посад працівників, які виконують функції з обслуговування та допоміжні функції;

– політичну неупередженість держслужбовців;

– запровадження керівників держслужби в державних органах, Державного секретаря Кабінету Міністрів та державних секретарів міністерств;

– системну класифікацію посад державної служби в залежності від характеру та обсягу повноважень державних службовців, їх кваліфікації та професійної компетентності;

– єдині умови вступу на державну службу шляхом проведення відкритого конкурсу;

– створення Комісії з питань вищого корпусу державної служби;

– запровадження щорічного оцінювання результатів діяльності держслужбовця (замість нині існуючої атестації та щорічної оцінки), результати якого впливатимуть на розмір призначеної держслужбовцю премії та виявлення рівня його професійної компетентності;

– нові підходи до оплати праці держслужбовців шляхом збільшення посадового окладу в структурі зарплати;

– систему дисциплінарної відповідальності держслужбовців з вичерпним переліком підстав для накладення стягнень;

– встановлення вичерпного переліку підстав для припинення державної служби та інше.

Ці пункти детальніше аналізує доктор політичних наук, професор, професор кафедри політології і державного управління Східноєвропейського університету імені Лесі Українки Валентин Ярославович Малиновський.

ЗМЕНШЕННЯ КІЛЬКОСТІ ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ

Валентин Малиновський вважає, що великим позитивом стане те, що патронатні посади будуть виведені з числа держслужби, а це радники, консультанти, помічники депутатів, працівники прес-служби, оскільки на сьогодні усі вони мають статус держслужбовця.

«Уявіть, що кожен народний депутат має право на чотирьох помічників, а в Раді понад чотириста обранців, ціла армія так званих держслужбовців, які, по-факту, такими не є. Щодо цього було чимало дискусій, адже депутати хотіли лишити привабливий статус для своїх помічників, втім, виходить трохи не справедливо, мовляв, заступники Міністрів не є держслужбовцями, а помічники депутатів вважаються такими», – розповідає пан Малиновський.

Також він додає, що не будуть вважатися держслужбовцями й працівники обслуговуючого персоналу та особи, які виконують такі функції. Йдеться про працівників комп’ютерних відділів, ті, хто виконує прийом громадян. Дискусія відбувається й щодо бухгалтерів.

Зауважимо, що кінцевий перелік функцій обслуговування має розробити Національне агентство України з питань державної служби, тоді його затвердить Кабмін. Після прийняття Закону Кабміну виділено на це 3 місяці.

ВИВЕДЕННЯ ПОЛІТИКИ З ДЕРЖСЛУЖБИ

«Політичну складову вже частково забрали із держслужби. Зробили це коли прийняли Закон «Про Кабінет Міністрів України» та Закон «Про центральні органи виконавчої влади», в яких вже визначили політичні посади. На сьогодні це Прем’єр-міністр України, усі члени Кабміну та заступники Міністрів. Нині вони вже не є держслужбовцями, а політичними діячами. Відповідно до нового Закону «Про державну службу» не відбулося розширення політичних посад.

На жаль, хоча багато хто очікував, зокрема і я, що список розширять. Йдеться про посади голів місцевих державних адміністрацій, то їх не віднесли до політичних посад. Хоча в першому читанні Закону, яке розробило Національне агентство України з питань державної служби, був відповідний пункт, аби голів обласних та райдержадміністрацій віднести до політичних посад, втім, не вистачило волі депутатів й вони лишилися держслужбовцями. Це не зовсім відповідає сьогоденню, адже процедура призначення Президентом за поданням Кабміну, звільнення з посади, відповідальність – усе це чистої води політична посада. Втім, вони досі вважаються держслужбовцями», – наголошує професор.

ЗАТЯГУВАННЯ ПАСКІВ ДЛЯ ВЛАДЦІВ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУВАЛИ АДМІНРЕСУРС НА ВИБОРАХ

Валентин Малиновський констатує той факт, що великим досягненням є те, що нарешті вдалося досягнути суттєвого розмежування понять політика й держслужбовця. Йдеться про те, що держслужбовцям заборонено бути членами політичних партій. Поки це питання до кінця не врегульоване. Можливо воно буде стосуватися лише категорії «А» – найвищого корпусу держслужби. Якщо не всіх, а лише цієї категорії, то це теж дуже важливо! Бо до цієї когорти потрапляють усі голови місцевих держадміністрацій.

«Я вже давно говорив про те, що не може державний службовець бути депутатом місцевої ради. В такому випадку як сьогодні, – стає розмитим розмежування держслужби й політики. Адже сьогодні голова адміністрації є членом і виконавчої гілки влади, й представницької», – каже пан Малиновський.

Він наголошує, що після того, як закон вступить в дію з 1-го травня 2016-го року, всі голови облдержадміністрацій, райдержадміністрацій покладуть свої мандати. Науковець впевнений, що це дуже правильна норма, яка відповідає світовим практикам. Тому жоден держслужбовець не зможе бути членом будь-якої із партій.

«Як бачимо сьогодні, що мінуси від старої практики – величезні. Адже після кожних виборів приходили нові політсили до влади й ті казали усім «до побачення», хто не в їхній партії. І по-новому приймали своїх членів, ті знову програвали, приходили нові й як наслідок – велика плинність кадрів», – розповідає Валентин Малиновський.

Та продовжує, що приблизно 20 тисяч держслужбовців звільняли в Україні після кожних виборів через політичні мотиви. В основному це були всі працівники керівного складу. З його слів, люди тільки-но розбиралися у роботі, ставали фахівцями своєї справи, як знову приходили новачки, яким потрібно роки 2-3, щоб освоїтися й здобути необхідний досвід.

Ще однією цікавою нормою професор вважає балотування держслужбовця в Раду. Мовляв, йому це дозволено, втім, за таких умов він повинен повідомити керівника на другий день після того, як його персону зареєструє виборча комісія.

Потім він зобов’язаний брати відпустку без збереження заробітної плати. Відповідно не можна буде так як зараз використовувати у власних цілях адмінресурс: будучи держслужбовцем, отримуючи зарплату ходити на різні заходи – відкривати відремонтовані дороги, заклади соціальної сфери й безплатно піарячись у ЗМІ. Тому, захотів стати депутатом – береш відпустку й займаєшся політикою.

НОВІ ПОСАДИ ТА РАНГИ

Пан Малиновський розповідає, що незабаром введуть нові посади «державних секретарів міністерств».

«От, Міністр та його заступники – це політичні посади, вони будуть займатися формуванням державної політики та забезпечувати організацію виконання цього рішення. А вже державний секретар буде займатися усіма питаннями державної служби у відомстві, проведенням конкурсів на посади, підвищенням кваліфікації персоналу, оцінкою персоналу. І ця особа буде рахуватися держслужбовцем. Зваживши на те, що у нас міністри можуть щороку змінюватися, ці люди забезпечуватимуть стабільну роботу управління, де працюватимуть фахівці, які впевнені у завтрашньому дні», – каже Малиновський.

Та додає, що прикро, бо ще у багатьох центральних органах це розмежування не відбулося.

Ще одна зміна – спрощена класифікація категорій. Раніше їх було сім, стане три, а рангів було 15, стане лише 9. Це значно спрощує модель класифікацій, бо раніше вона була обтяжливою, ранги перепліталися у категоріях, виходили непорозуміння й була бюрократична тяганина з документами.

Тепер Закон чітко визначає категорії й посади.

«А» – це всі керівники центральних органів виконавчої влади і їхні заступники, також голови місцевих державних адміністрацій і їхні заступники.

«Б» – це керівники обласного, районного рівнів, начальники управлінь, департаментів, відділів, керівники територіальних органів міністерств, структурних підрозділів.

«В» – це всі спеціалісти.

НОВИЙ КОВТОК КАДРІВ – МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ МОЛОДІ

«Позитивною у Законі є те, що для категорій «А» і «Б» потрібно мати вищу освіту магістра. Для категорії «А» потрібно знати одну з мов Європейського Союзу. А для категорії «В» достатньо мати освіту бакалавра.

Це нам дає те, що після четвертого курсу активні, розумні, амбітні студенти матимуть змогу взяти участь у конкурсі на посаду держслужбовця й здобути собі роботу і продовжувати навчатися. Якщо порівняти із сьогоденням, то такі люди не мають такого права, адже маємо вимоги вищої освіти та стаж роботи, а де ж той стаж взяти. Так, сьогодні випускники вузів відрізані від потрапляння у держслужбу», – наголошує професор.

Ще одна новинка – обмеження перебування на посаді вищих чиновників у два терміни. Це торкнеться службовців категорії «А» (керівники центральних органів виконавчої влади, їхні заступники). Для прикладу, призначають на посаду за конкурсом голова Пенсійного Фонду України, йому дають 5 років працювати, якщо ефективний керівник, то ще 5 років дають і все. Це потрібно, аби було просування кадрів та не було корупції. Бо коли людина більше 10 років на одній посаді – вона вичерпується, її творчий ресурс втрачається. Це підтверджено й науковими співробітниками. Такому працівнику потрібна ротація або на вищу посаду чи в інший регіон, відділ.

СТАРА ФОРМУЛА НЕ ДІЯТИМУ: КОГО ЗАХОТІВ – ТОГО ПРИЗНАЧАВ

Тепер для категорії «А» Національне агентство України з питань державної служби формуватиме спеціальну комісію з питань вищого корпусу держслужби.

«Сьогодні на ці посади приходять без конкурсу, виключно політичною волею. А тепер вперше в українській практиці будуть такі зміни. Цікавим є й те, що комісія буде складатися з особи, яку визначить Президент, відповідний комітет Верховної Ради, Кабмін, буде у складі й керівник Нацагентства з держслужби, керівник Національної академії держуправління. Також важливим є те, що у складі будуть представники від профспілок, чотири представники від громадських об’єднань. Відповідно, це не буде лише чиновницька комісія, а й з представниками громадськості, що додасть йому об’єктивності», – каже Малиновський.

Відповідно, голови державних адміністрацій проходитимуть через конкурсну комісію, і Президент зможе призначити на посаду лише людину, яку визначать на комісії, а таких претендентів може бути не більше трьох. З них гарант і зобов’язаний буде визначитися щодо очільника облдержадміністрації чи райдержадміністрації.

У інших органах влади конкурсну комісію створюватимуть не менше ніж із 5 осіб. При чому умова така, що не менше третини має бути – громадськість.

«Я впевнений, що новий принцип підійме рівень конкурсів і не буде так, що кого захотіли – того і призначили.

Також великим плюсом є й те, що кардинально вкоротили терміни проведення конкурсів – не більше 30 днів. Нині він може тривати вічність, враховуючи бюрократичну тяганину», – додає професор.

У Законі вказано, що конкурси проходитимуть у вигляді анонімного тестування. Це теж підвищить об’єктивність. Адже сьогодні претендент на посаду сам обирає, чи розв’язувати тести чи письмово здавати іспити. Щодо другого варіанту, то визначення переможця – суб’єктивна справа.

НОВИЙ ПРИНЦИП ОПЛАТИ ПРАЦІ

Сьогодні оплата праці – одне з найболючіших питань. Адже через низьку зарплату маємо таку корупцію в країні. Прем’єр-міністр казав, що підвищення зарплати буде поетапне й стане належною вже наприкінці 2017-го року, коли найменший оклад буде два мінімальних прожиткових мінімума. Тут визначили й те, що оплата найвищого керівника не може буди вища 7 мінімальних окладів найнижчого рангу. Для прикладу сьогодні різниця більше ніж у 20 разів, в окремих органах.

«Окрім цього, структура заплати така, що оклад малий, але окремим посадовцям премія може збільшити оплату в п’ять разів. Так, в органах, де є кошти, службовець отримує 10 тисяч гривень, а де немає (культура, освіта, молодь і спорт) фонду на премії, то такий же службовець з таким же рангом має зарплату лише 2 тисячі гривень.

Тепер же головним стає оклад, а премія не може бути більше ніж 30% від загальної суми посадового окладу за цілий рік», – наголошує професор.

Валентин Малиновський підсумовує, що Закон писали оглядаючись на кращі зразки законодавства ЄС й коли система успішно запрацює, буде гідна зарплата, то якісне оновлення держслужби відбудеться дуже швидко.

«Я знаю корпус державної служби України, є багато висококласних фахівців, чимало таких і на Волині. Також я навчаю студентів, бачу молоде, енергійне й грамотне підростаюче покоління, яке хочу змін й готове до них», – запевняє науковець.

Зауважимо, що Закон України «Про державну службу» парламентарі ухвалили 10-го грудня 2015-го року. Згідно з офіційною інформацією із сайту Верховної Ради, – документ направили на підпис Президенту ще 18.12.2015-го року. Тому наступник крок за Гарантом.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

11 Грудня, Середа

Sinoptik - logo

Погода на найближчий час