<

«Вже нічого не дивує»: розповіли, як працюють енергетики в умовах війни

Цей запис опубліковано більш як рік тому
13:42 | 27.01.2023 / Новини / /
Перегляди
272
/ Коментарі відсутні

Журналісти завітали до львівських енергетиків, зокрема до диспетчерської, звідки дають команди на ввімкнення та вимкнення світла, до кол-центру, де приймають скарги клієнтів, а також виїхало з бригадою електромонтерів, які вручну відключають світло споживачам, чиї будинки на одній лінії з критичною інфраструктурою.

“Шістдесят відсотків усіх дзвінків — чому немає світла в мене, а в сусіда є”, — розповідає hromadske начальник кол-центру “Львівобленерго” Роман Керничишин.

Пригадує дзвінок на гарячу лінію, коли чоловік повідомив, що стоїть під будинком, який світиться, знімає його на телефон і вимагає приїхати й негайно вимкнути в сусідів електрику.

«Бандити при владі продають електроенергію! Запишіть скаргу і включайте світло!»

Кожен оператор гарячої лінії “Львівобленерго» за зміну приймає від 350 до 400 дзвінків. На запитання, що найбільше дивує в скаргах споживачів, операторка Богдана приречено реагує: “Вже нічого не дивує”.

Днями зателефонував чоловік, який заявив про ймовірне обривання електромереж, бо чомусь “уже шість годин немає світла”.

На пояснення Богдани, що за графіком світла не буде до першої ночі, реакція дослівно була такою: “З чим це пов’язано? З тим, що ви продаєте енергію в Угорщину, в Молдову?! Всі знають, що угорці отримують енергію з України. Бандити сидять у владі, а ви нам розказуєте! Запишіть скаргу, і хай включають світло!”

Богдана приймає дзвінок, і ми чуємо, як пояснює комусь, що їй невідомо, коли взагалі припинять вимикати світло, “адже ворог і далі обстрілює наші енергетичні об’єкти”.

“У нас єдина енергетична система. Хоча на Львівщині теж були обстріли”, — це вона вже пояснює споживачці, чому у Львові вимикають світло, якщо за останні тижні прильотів у місті не було.

У кол-центрі пригадують, що 6-го січня перед Різдвом люди дуже обурювалися, чому їх залишили без світла тоді, коли готуються до святої вечері. Основними претензіями були: “ви ж на радянський Новий рік чомусь не вимикали” та “чому ви не шануєте українські традиції?”

Від чого залежать частота і тривалість вимкнень 

“Єдина проблема — у відновленні нормальної генерації. Тобто треба відновити пошкоджені трансформатори. Все залежить, коли будуть їх поставки, бо такі трансформатори ніхто про запас не робив”, — каже Христина Бойко, начальниця оперативно-диспетчерської служби Львова приватного акціонерного товариства “Львівобленерго”. 

Трансформатори генерують електроенергію з атомних станцій та інших магістральних мереж, тобто це такі розподільчі пункти — від виробника до споживача, а вони пошкоджені. Через це утворився дефіцит електроенергії. Тому “Укренерго” щодня встановлює ліміти на електрику в регіонах. 

Якщо до обстрілів енергетичної інфраструктури Львівщина споживала 1000-1200 мегаватів на добу, то зараз отримує ліміт від 530 до 680 мегаватів. Обсяги споживання залежать від погодних умов (коли холодніше, зростають), а також днів тижня: на вихідні та свята промисловість значно менше використовує електрики. 

“Нам приходить кожен день інший ліміт, і ми повинні під нього підлаштовувати наші вимкнення. Це дуже велика оперативна дисципліна, і ми не можемо на свій розсуд визначати, коли вимикати, скільки вимикати. Це технічні параметри, яких треба дотримуватись, незалежно чи є свято, чи нема, ми виходимо з того, що треба вписатися в ліміти”, — пояснює Олег Григлевич, начальник Львівських міських електромереж. 

Тож бувають дні, коли або взагалі не вимикають світло, або не вимикають саме вночі, бо вклалися в ліміти. І навпаки, через дефіцит можуть вимикати раніше, ніж зазначено у графіку.

«Коли в сусіда вже ввімкнули світло, а в мене ще ні» 

До кол-центру часто телефонують із претензіями, “чому в сусіда світло вже ввімкнули, а в нас досі ні”. Або “в нас увімкнули, а за кілька хвилин воно зникло, а в сусіда не зникало”. 

Для початку важливо розуміти, що перебувати з сусідом в одній групі подання електроенергії не означає, що ваші будинки живляться з однієї підстанції чи одного розподільчого пункту. 

“Буває навіть, що в одному будинку під’їзди мають різні джерела живлення, тому що така конфігурація міських електричних мереж. Тому й буває затримка на 10-20 хвилин у виключенні чи включенні електроенергії. Бо на підстанції людині фізично треба включити велику кількість приєднань. А це означає отримати команду від диспетчера, перерахувати ті приєднання, записати в оперативний журнал, всі приєднання вимкнути, їх може бути 10-15. Перевірити, у якому стані ті вимикачі, доповісти диспетчеру, записати в оперативний журнал і після того приїхати ще на одну підстанцію поряд, яка підпадає під той самий графік вимкнень”, — деталізує Олег Григлевич. 

Інша найімовірніша причина тривалої відсутності світла після того, як воно мало з’явитися за графіком, — аварія. Основна її причина — завелике одночасне навантаження на мережу. 

Тобто одразу після появи електрики люди вмикають максимальну кількість побутових приладів і перевантажують мережі. 

“Це для нас дуже критично. Тому що маємо подвійне навантаження на електричні мережі. І проблеми від того є грандіозні. Така одночасність споживання не враховувалася при побудові електричної мережі. Тому постійно звертаємося до споживачів, щоб після включення вони старалися робити паузу чи максимально утримуватися від одномоментного ввімкнення всіх своїх побутових приладів”, — просить Григлевич. 

Через ці навантаження часто горять запобіжники на розподільчих пунктах чи трансформаторних підстанціях, і поки бригада електромонтерів не приїде на місце й не відремонтує, світла не буде і поза графіком. 

Друга причина аварійних ситуацій — електромережі в принципі не можуть витримувати постійного вимикання та вмикання. 

“Пошкоджуються кабельні лінії, маємо пошкодження підстанцій. Тому що кожен вимикач обладнання має певний ресурс, і його треба додатково ремонтувати, додатково обслуговувати”, — уточнює Григлевич. 

Чому інколи неможливо вимкнути світло сусіду  

За словами начальниці оперативно-диспетчерської служби Христини Бойко, за можливості й “щоб зняти соціальну напругу”, енергетики реагують на скарги про будинки, у яких ніколи не зникає світло. Вручну перекинути такий будинок на інші лінії можна, але не завжди.

“На кожен живильний кабель є допустиме навантаження. Якщо на цей кабель переключити більше, він може просто шкодитись”, — пояснює Бойко.

“Є окремі випадки, коли житлові будинки під’єднані до одного й того самого розподільчого пункту чи трансформаторної підстанції, яка живить велику лікарню. Окремо їздити на один будинок недоцільно і немає фізичної можливості. Я пропоную споживачам такого будинку проявити солідарність і самим на щитовій вимкнутися. Але такого ніколи не буде”, — додає Григлевич.

Водночас, якщо йдеться не про один будинок, а цілий житловий комплекс, підключений до одного розподільчого пункту з лікарнею чи хлібозаводом, — електромонтери світло вимикають. 

“Таких споживачів (на одній лінії з критичною інфраструктурою) ми раніше не вимикали. Але тепер довимикаємо, щоб була соціальна справедливість і споживачі не скаржились один на одного. Це займає дуже багато часу, адже дистанційно ці додаткові вимкнення провести неможливо, і бригада змушена виїжджати своєчасно, регулярно, за графіком їздити в ці розподільчі пункти міста Львова і проводити перемикання”, — пояснює Григлевич.

Загалом “Львівобленерго” вручну через скарги сусідів почало вимикати до 10% усіх споживачів.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

29 Березня, П’ятниця
28 Березня, Четвер