<

Локдаун у стилі XVII століття: як Папа Олександр VII врятував Рим від чуми

Цей запис опубліковано більш як рік тому
18:36 | 25.04.2021 / Новини / , , /
Перегляди
13
/ Коментарі відсутні

Коли доктор філософії, теології та права Фабіо Кіджі став Папою Олександром VII, то зіткнувся з епідемією, про яку в наукових книгах нічого не писали. Однак в критичний момент глава католицької церкви не розгубився, і коли чума дісталась Риму, оголосив суворий карантин.

Як пишуть в BBC News, сучасні дослідники вважають, що його дії в XVII столітті могли врятувати тисячі людей, оскільки число загиблих в місті було значно нижче у порівнянні з іншими постраждалими районами.

Чума, смерть та перші обмеження

Фабіо Кіджі народився у 1599 році, а помер у 1667-му. В ті часи людство нічого не знало про бактерію, що викликає чуму (Александр Єрсен зробив своє революційне відкриття тільки у 1894 році).

Чума вразила не лише територію сучасної Італії – за оцінками науковців, після кількох хвиль епідемія знищила близько половини населення Європи.

Коли новини про чуму в Неаполітанському королівстві досягли Риму, Олександр VII вже рік як був понтифіком.

Спалах тривав з травня 1656-го по серпень 1657 року, і Папа запровадив низку заходів, що дуже нагадують сучасні обмеження під час пандемії коронавірусу.

У ті часи Папа Римський був не просто провідником католицької віри. Окрім крихітного міста-держави Ватикан, йому підпорядковувалась так звана Папська держава, до складу якої входив Рим, його околиці та значна частина того, що сьогодні є центральною Італією.

Оскільки ситуація в сусідніх регіонах постійно погіршувалася, Олександр VII поступово запроваджував у Римі обмеження, які незабаром перетворилися на повну ізоляцію.

20 травня усю торгівлю з Неаполітанським королівством припинили. А вже за тиждень жоден подорожній з Неаполя не міг в’їхати в Рим.

29 травня у Чивітавекк’ї, місті у Папській державі, зареєстрували перший випадок чуми, після чого негайно запровадили карантин.

“У наступні дні й місяці багато інших населених пунктів на цій території були на ізоляції”, – каже історик Топі.

Майже всі ворота в Рим були зачинені. Відкритими залишили тільки вісім, але їх цілодобово охороняли солдати під наглядом “дворянина і кардинала”. Будь-який в’їзд у місто фіксувався і потребував обґрунтування.

15 червня у Римі зафіксували перший випадок чуми: це був неаполітанський солдат, який помер у лікарні. Жорсткі заходи не змусили себе чекати.

З 20 червня громадян зобов’язали повідомляти про всі відомі випадки “Чорної смерті”, священники відвідували хворих кожні три дні, усіх парафіян, що підчепили чуму, фіксували в офіційному реєстрі.

Середньовічний локдаун

“Коли епідемія почала прогресувати, Папа впровадив інші обмеження: видав наказ про соціальне дистанціювання, заборонив зустрічі, релігійні заходи та будь-які інші зібрання, – розповів студент богослов’я Папського католицького університету у Сан-Паулу (Бразилія). – Дипломатичні візити скасували, дороги контролювалися”.

“Вуличні ринки не працювали, всіх безхатченків з міста вигнали. Вночі переходити річку Тибр було заборонено”, – додає Густаво Катанія, семінарист з Сан-Паулу.

Папа також заборонив поститися – щоб на випадок хвороби населення було ситим і сильним. Якщо у будинку був хворий, на ізоляції лишалися всі, хто був з ним у контакті.

Для тих, хто на карантині створили мережу підтримки.

“Сім’ям, які не могли вийти з дому, допомагали фінансово, а їжу передавали через вікно”, – каже Катанія.

Скептики і фейки

Але не всі з розумінням поставилися до ситуації. Деякі нехтували правилами і навіть поширювали фейки.

“Одні звинувачували Папу в створенні епідемії заради популярності, інші виступали проти жорстких заходів, щоб не сіяти паніку серед населення “, – каже Міртічелі Медейрос, дослідник з Папського григоріанського університету в Римі.

Навіть найближчі союзники Папи, за словами Медейроса, побоювалися: якщо розкриються справжні масштаби хвороби, то обвалиться економіка.

Скептики XVII століття нічим не відрізнялися від нинішніх, вважає Араужо: “Були купці, які переконували Папу відмовитись від додаткових обмежень та приховати ситуацію, щоб паніка не росла, а бізнес працював”.

Збереглися архівні записи про лікаря, який поширював фейки і стверджував, що “рішення папи були політично мотивованими”, – каже історик Віктор Міссіато, професор пресвітеріанського коледжу Маккензі в Бразилії.

“Лікаря звинуватили у наклепі та засудили до роботи у чумній лікарні”, – додає Міссіато.

Але загалом запобіжні заходи діяли і допомогли стримати поширення чуми.

Кінець спалаху чуми 1657 року відсвяткували пишно. Олександр VII хотів відзначити “переродження” церкви будівництвом нових будівель і пам’яток.

Найефектнішим з них була чудова колонада у стилі бароко на площі Святого Петра, створена скульптором та архітектором Лоренцо Берніні.

“Олександр VII був палким поціновувачем мистецтва і дружив з Берніні, – додає науковець. – Його раннє папство затьмарила чума, і масштабне будівництво ознаменувало кінець того похмурого періоду: колонада у соборі Святого Петра символізує розкриті обійми церкви”.

Не єдиний приклад

Але це не єдиний приклад карантину з боку католицької церкви. За словами Медейроса, навіть месу проводили з дотриманням соціальної дистанції: “Священник стояв на розі вулиці й правив службу, а віряни молилися зі своїх вікон”.

Віра, сила і наука

400 років тому наука не цінувалася так високо, як сьогодні.

“У XVII столітті абсолютизм (коли монарх має абсолютну владу над своїми підданими) був нормою в Європі. Політична і релігійна влада повністю переплелися”, – каже Міссіато.

“Наукова революція ще не наступила. Віра у божественне була величезною і розглядалась як єдиний шлях до порятунку”, – додає Міссіато.

Ось чому дії Олександра VII мали таке велике значення: вони демонструють гармонію між вірою і наукою.




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

25 Квітня, Четвер